Sökning: "minoritetspolitik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet minoritetspolitik.

  1. 1. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Resursbibliotek och folkbibliotek i samverkan : för att särskilt uppmärksamma den nationella minoriteten sverigefinnar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Irina Littner; [2023]
    Nyckelord :nationella minoriteter; sverigefinnar; nationella minoritetsspråk; finska; resursbibliotek; folkbibliotek; bibliotekslagen; minoritetspolitik; socialt kapital;

    Sammanfattning : The National Library of Sweden Kungliga Biblioteket has been assigned by the Swedish government to establish resource libraries for the Swedish national minorities. The library of the Finnish Institute in Stockholm is the resource library for the national minority Swedish Finns (also known as Sweden Finns) and the national minority language Finnish. LÄS MER

  3. 3. Den muslimska minoriteten i Sverige : En fallstudie om minoritetspolitikens (o)möjligheter

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Linda Kiili; [2022]
    Nyckelord :Diskriminering; förtryck; “förtryckets fem ansikten”; Iris Marion Young; islamofobi; jämlikhetsdata; lika rättigheter; minoritetspolitik; muslimer; mångkulturalism; religionsfrihet;

    Sammanfattning : This bachelor thesis in human rights aims to critically study the human rights of the muslim minority in Sweden and the possible limitations of the swedish minority politics. With the Sweden Democrats’s (SD) bigger influence in swedish politics today, an increased xenophobia is a fact, which leads to a risk of a society where islamophobic ideas can grow. LÄS MER

  4. 4. ”Man måste ju börja någonstans” : En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Linda Öberg; [2022]
    Nyckelord :National minorities; Public libraries; Minority languages; Ethnic minorities; Libraries and society; Minority politics; Nationella minoriteter; Folkbibliotek; Minoritetsspråk; Etniska minoriteter; Bibliotek och samhälle; Minoritetspolitik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de nationella minoriteterna synliggörs på ett svenskt folkbibliotek samt hur bibliotekets arbete kan förstås utifrån R. David Lankes teoretiska ramverk för The New Librarianship. LÄS MER

  5. 5. Suomen äidinkielentuki esikoululuokassa verkkosivujen valossa : Kuntien viranomaisviestintä vivahteikasta

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Hannele Holmberg; [2020]
    Nyckelord :mother language support; mother tongue tuition; the pre-school class; minority languages; minorities policy; municipal information; didactics; äidinkielentuki; äidinkielenopetus; esikoululuokka; vähemmistökielet; vähemmistöpolitiikka; kunnan tiedottaminen; didaktiikka; modersmålsstöd; modersmålsundervisning; förskoleklass; minoritetsspråk; minoritetspolitik; kommunal information; didaktik;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studien var att granska hur kommuner informerar om modersmål i förskoleklassen på finska. Tio kommuner valdes för att studera detta, fem s.k. förvaltningskommuner för finska, fem som inte var det. LÄS MER