Sökning: "modersmålsstöd"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade ordet modersmålsstöd.

  1. 1. Modersmålets roll i elevernas utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lama Mandou; [2024]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; kunskapsutveckling; modersmål; modersmålsstöd; modersmålsundervisning; prestationer; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutvecklingen om modersmålets betydelser för en mer allmän kunskapsutveckling för elever med ett annat modersmål än svenska. Studien undersöker därför hur lärarna arbetar för att säkerställa att modersmål inte blir ett isolerat ämne och hur modersmålet kan påverka flerspråkiga elevernas prestation i övriga skolämnen. LÄS MER

  2. 2. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER

  3. 3. Omorganisation av modersmålsstöd i förskolan : En kvalitativ studie om hur en grupp rektorer omorganiserar modersmålsstöd i förskolan efter förskolans behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Andersson; Maria Gräntz; [2022]
    Nyckelord :Rektor; modersmål; pedagog; modersmålsstöd; språkstödjare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur en grupp rektorer har genomfört en omorganisation av modersmålsstödet i en specifik kommuns förskolor. Studien utgår från ramfaktorteorin där fokuset ligger på vilka ramar rektorerna har att förhålla sig till när de omorganiserar modersmålsstödet i den aktuella kommunen. LÄS MER

  4. 4. Arbetssätt inom läsutveckling för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1–3 : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Ehn; Jenny Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Läsutveckling; svenska som andraspråk; SVA; klasslärare; arbetssätt; modersmål; modersmålsstöd.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie lyfts klasslärares arbetssätt för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1–3. Syftet är att öka kunskapen om vilka arbetssätt som klasslärare använder inom läsutveckling för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Finns ingen tradition i detta. Har samarbetat någon enstaka gång, men väldigt sällan. : En studie om samarbete mellan lärare, modersmålslärare samt studiehandledare främjar flerspråkiga elevers språkutveckling och skolresultat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tove Wiik; Jenny Hegen; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; lärare pedagog; modersmålsstöd samarbete; studiehandledning;

    Sammanfattning : Forskningen påpekar hur andraspråkselever har sämre skolresultat än svenskfödda elever. Även kommunikationsbristen klasslärare och modersmålslärare emellan tas upp och hur det kan vara en avgörande faktor för flerspråkiga elever i deras skolutveckling. LÄS MER