Sökning: "minst en i varje klass"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden minst en i varje klass.

  1. 1. Alices media-äventyr : En transmedial karaktärsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Arvid Seidel; Frida Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Alice in wonderland; transmedia; karaktärsdesign; textanalys;

    Sammanfattning : Transmedia är ett brett ämne. Den här textanalysen undersöker designen av nio olika versioner av Alice i Underlandet med hjälp av kvalitativ data, med fokus på hur transmedial karaktärsdesign utvecklats historiskt och över olika former av media, samt om det går att utröna vilka karaktärsdrag som ändras mest/minst mellan de olika adaptionerna. LÄS MER

  2. 2. Kan sociala jämförelser hjälpa studenter att lägga ner mer tid på sina studier?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Beatrice Berg; Oskar Bärnström; [2021]
    Nyckelord :Social jämförelse; Spelifiering; Studiemotivation; Studietid; Topplista;

    Sammanfattning : Forskning visar att införandet av distansstudier under covid-19 pandemin bidragit till att studenters motivation och studietid överlag har minskat. Detta verkar oroväckande genom antagandet att mer studietid är korrelerat med bättre akademiska resultat. Därför är verktyg för att öka studenters studietid av intresse. LÄS MER

  3. 3. Reinforcement Learning in Problems with Continuous Action Spaces : a Comparative Study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Axel Larsson; [2021]
    Nyckelord :Actor-critic; deep learning; machine learning; reinforcement learning; Q-learning.; Aktör-kritiker; djupinlärning; förstärkningsinlärning; maskininlärning; Q- inlärning.;

    Sammanfattning : Reinforcement learning (RL) is one of the three main areas in machine learning (ML) with a solid theoretical background and progress. Generally, RL can provide solutions to many real- world applications, such as self-driving cars and protein folding. LÄS MER

  4. 4. Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer Åtta elevintervjuer om upplevelser av den särskilda begåvningen i skolan “skolan skulle kunna vara ett paradis”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Bergenheim; Maria Larsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Särskilt begåvad; upplevelser av särskild begåvning; skolsituationer; dölja sin begåvning; kognitiv förmåga; understimulans; ledning; stimulans; acceleration; relationer; skolans organisation;

    Sammanfattning : I Sverige har specialpedagogiken av tradition framförallt fokuserat på elever med lägre begåvning. Särskilt begåvade elever har bra förutsättningar att klara sina studier i skolan med goda resultat. Den särskilda begåvningen innebär styrkor och förmågor, men kan även bidra till att eleven får svårt att passa in. LÄS MER

  5. 5. Deep Learning Approach to Material Properties

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Love Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Artificial Neural Networks; ANN; Deep learning; Density functional theory; DFT; Perovskites; Machine learining; Science General;

    Sammanfattning : In this thesis, we consider a deep learning approach to predict material properties. Primarily we study artificial neural networks (ANN), which predict the energy distance to the convex hull (measure of stability) of perovskites. Further, we explore if the networks can be generalised to predict band gaps and unit cell volume. LÄS MER