Sökning: "mitt i 9"

Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade orden mitt i 9.

  1. 1. Comparative Analysis of On-site vs Off-site green-Hydrogen Value Chain Scenarios to cover projected Aviation demand : A case for Toulouse Blagnac Airport in France

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Stathis Alexandrou; [2023]
    Nyckelord :Hydrogen Production; Value Chain Analysis; Levelized Cost of Hydrogen Production LCOH ; Hydrogen for Aviation; France; Toulouse Airport; Analys av vätgasens värdekedja; kostnader för vätgasens försörjningskedja; LCOH; flytande vätgas; vätgas för luftfarten; Frankrike; Toulouse Airport; ;

    Sammanfattning : Amidst the efforts to mitigate the energy-related carbon emissions of human activities and pursuing a net-zero future by 2050, the aviation sector, as part of a wider group of hard-to-decarbonize sectors is responsible for 12% of all the transportation emissions globally. Green Hydrogen as a zero-emissions alternative fuel from water and renewable energy serves as a prime candidate to replace conventional aviation fuels and lead the way towards carbon-free flights. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER

  3. 3. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. The tangled Warp of the Milky Way

    Master-uppsats, Lunds universitet/Astrofysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Viktor Hrannar Jónsson; [2023]
    Nyckelord :Galaxy: structure; Galaxy: kinematics and dynamics; Galaxy: disk; Galaxy: evolution; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Context: The Milky Way disc, like the discs of many other spiral galaxies, has been shown to be warped. The growing astrometric data set for stars produced by the Gaia mission allows for more detailed studies of the stellar disc's warp. LÄS MER

  5. 5. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER