Sökning: "modersmål i bosniska"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden modersmål i bosniska.
1. Vilka språkliga svårigheter förekommer hos svenskaandraspråksinlärare med bosniska som modersmål?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : I denna kontrastiva studie undersöks språkliga svårigheter som förekommer hos svenska andraspråksinlärare som har bosniska som modersmål. Syftet med denna studie är att få en tydlig inblick i vilka moment som bosniska modersmålstalare upplever som svåra i svenskan och vad den underliggande orsaken till detta är. LÄS MER
2. Vilka språkliga svårigheter förekommer hos svenska andraspråksinlärare med bosniska som modersmål?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : denna kontrastiva studie undersöks språkliga svårigheter som förekommer hos svenska andraspråksinlärare som har bosniska som modersmål. Syftet med denna studie är att få en tydlig inblick i vilka moment som bosniska modersmålstalare upplever som svåra i svenskan och vad den underliggande orsaken till detta är. LÄS MER
3. Hur fritidshemspersonalen kommunicerar med elever med bristande kunskaper i svenska
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om hur lärare på fritidshemmet beskriver att de kommunicerar med flerspråkiga elever med bristande kunskaper i svenska. Forskningsfrågorna är: Vilka regler finns vad gäller vilka språk som får användas på fritidshemmet?, Hur gör lärarna på fritidshemmet när det uppstår missförstånd i kommunikationen? samt Hur kommunicerar lärarna på fritidshemmet med elever och vårdnadshavare med kunskaper i andra språk? Empirin är skapad genom kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Utarbetning av språkpillerböcker skrivna på bosniska/kroatiska/serbiska för barn med BKS som modersmål : En kontrastiv grammatisk analys
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Projektet ”Språkpiller” har utformats genom ett samarbete mellan logopeder och biblioteken i Östergötland. Projektet syftar till att stimulera språket hos barn med språkstörning och fungerar i första hand som ett komplement till logopedisk behandling (Linköpings kommun, 2012). LÄS MER
5. Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner
C-uppsats,Sammanfattning : Frågeställningar:1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar barnens lärande?. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?4. LÄS MER