Sökning: "modersmål i grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden modersmål i grundskola.

  1. 1. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan ämneslärare och studiehandledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ceren Atasoy; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; studiehandledning på modersmål; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet mellan studiehandledare på modersmål och svenska som andraspråksläraren, läraren i samhällsorienterade ämnen och läraren i naturorienterande ämnen, dels för att se hur samarbetet skiljer sig och dels för att se om de kan få utbyte av varandras samarbetssätt. Denna studie är kvalitativ där tre ämneslärare och tre studiehandledare som arbetar med varandra på samma grundskola inom ett storstadsområde intervjuades med semistrukturerade frågor. LÄS MER

  2. 2. Lärarens utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kinda Abu Khurj; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; matematikundervisning; studiehandledning; modersmål; scaffolding; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika utmaningar lärare upplever när de undervisar matematik till flerspråkiga elever och att ta reda på vilka metoder lärare använder för att stödja dessa elevers lärande. LÄS MER

  3. 3. Svensklärares förhållningsätt till flerspråkighet i svenskundervisningen : En enkätundersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mikael Skov Pedersen; [2021]
    Nyckelord :svenska; flerspråkighet; transspråkande; modersmål; grundskola;

    Sammanfattning : I den svenska skolan går många elever med annat modersmål än svenska och tidigare forskning har visat att elevernas undervisning förbättras genom att eleverna får tillgång till hela sin språkliga förmåga (se exempelvis García & Wei, 2018; Svensson et al., 2018). Därför bör elevernas samtliga språk ges utrymme i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärandespåverkan på andraspråkselevers deltagande inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Patrik Dias Dos Santos; Liam Jarny; [2021]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; code-switching; kooperativt lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärare kan arbeta mer likvärdigt i matematikundervisningen genom att ta reda på hur lärare kan arbeta med kooperativt lärande och hur det påverkar andraspråkselevers deltagande. För att uppfylla syftet har frågeställningen ”på vilket sätt påverkas andraspråkselevers deltagande inom matematik av kooperativt lärande?” tagits fram. LÄS MER

  5. 5. Modersmålslärarens delaktighet i matematikundervisningen : Matematiklärares uttryckta behov och användande av modersmålsläraren i matematikundervisningen som resurs utifrån det egna modersmålet samt andelen andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinor Gavelin; Mikaela Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; modersmålslärare; delaktighet; grundskola; modersmål; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa matematiklärares uttryckta användande och behov av modersmålslärarens delaktighet i matematikundervisningen. Det uttryckta användandet jämförs utifrån matematiklärarens modersmål. Det uttryckta behovet jämförs utifrån andelen andraspråkselever i klassen. LÄS MER