Sökning: "montessori"

Visar resultat 26 - 30 av 173 uppsatser innehållade ordet montessori.

  1. 26. Montessorilärares tankar om lek : En kvalitativ studie om utbildade montessorilärares tankar om lekens betydelse och deras roll i barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Toll; [2018]
    Nyckelord :preschool; play; Montessori; Montessori teacher; actor-network theory; förskola; lek; montessori; montessorilärare; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några utbildade montessorilärare ser på lek i montessoripedagogiken. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har deltagarna delat med sig av sina tankar om lekens betydelse och deras roll i leken inom montessoriförskolan. LÄS MER

  2. 27. För skriftspråklighetens skull : En kvalitativ studie om skriftspråksarbete inom Waldorf och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Johansson; Lovisa Rundqvist; [2018]
    Nyckelord :Montessori; Waldorf; skriftspråk; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att fördjupa kunskapen kring hur Waldorf- och Montessoriförskollärare ser på läroplanens reviderade skriftspråkliga uppdrag. Ansatsen är kvalitativ och perspektivet är socialkonstruktivistiskt och begreppet diskurs har används. LÄS MER

  3. 28. Pedagogiska inriktningar i förskolan : Varför vårdnadshavare väljer Waldorf- och Montessoriförskolor till sina barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Andersson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Montessori; Pedagogik; Val; Vårdnadshavare; Waldorf;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att ta reda på varför man väljer en Waldorf- eller Montessoriförskola till sina barn och vilka faktorer som påverkar det valet. Underforskningsarbetets gång har vårdnadshavare till förskolebarn som är placerade inom de valda pedagogiska inriktningarna intervjuats. LÄS MER

  4. 29. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 30. Förskollärares syn på den fysiska miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Fällman; Mikaela Berglund Bäcklund; [2018]
    Nyckelord :Pedagogisk inriktning; barngruppens ålder; inomhusmiljö; utomhusmiljö; Reggio Emilia; Waldorf; Montessori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa förskollärares syn på den fysiska miljön i förskolan, men även om förskolans pedagogiska inriktning påverkar arbetet med utformningen av förskolans fysiska miljö. Vi har utgått från följande frågeställningar; vad är förskollärares syn på den fysiska miljön? Hur kan förskolans pedagogiska inriktning påverka förskollärares syn på den fysiska miljön? Hur beskriver förskollärarna att den fysiska miljön utformas i relation till barngruppen? Studiens resultat är baserat på intervjuer med yrkesaktiva förskollärare som arbetar på förskolor med olika pedagogiska inriktningar. LÄS MER