Sökning: "montessori"

Visar resultat 36 - 40 av 173 uppsatser innehållade ordet montessori.

  1. 36. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yvonne Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Montessori; Läroplan för förskolan 98 10; Lek; Lärande; Hermeneutik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 37. Det praktiska dokumentationsarbetet i förskolan : En jämförelse mellan Reggio Emilia och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simone Karlström; Lina Sundgren; [2016]
    Nyckelord :Dokumentation; Reggio Emilia; Montessori; Förskola; Pedagog;

    Sammanfattning : Utifrån de erfarenheter vi fått genom förskollärarutbildningen har det hos oss växt ett intresse kring ämnet dokumentation. I dagens förskola är dokumentation en del av den pedagogiska verksamheten. I förskolans läroplan finns avsnittet uppföljning, utvärdering och utveckling som innefattar arbetet med dokumentation (lpfö98, rev. LÄS MER

  3. 38. En Montessori-inspirerad pedagogik utmanar högpresterande elever matematiskt : En kvalitativ studie om vilka strategier lärare som använder en Montessori- inspirerad pedagogik i årskurs 1-3 anser utmanar och stimulerar högpresterande elever i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Annika Adamsson; [2016]
    Nyckelord :Matematik; högpresterande elever; Montessori-pedagogik; individualiseringstyper; lärares uppfattningar; arbetssätt; utmaningar; problem;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på vilka strategier lärare som använder en Montessori-inspirerad pedagogik anser stimulerar och utmanar högpresterande elever i matematik samt om de upplevde några svårigheter eller problem med att undervisa högpresterande elever i matematik. För att undersöka det har sex kvalitativa intervjuer genomförts med lärare som har varit eller som är verksamma i årskurserna 1-3. LÄS MER

  4. 39. Arkitektur och pedagogik : en historisk och samtida studie över arkitekturens pedagogiska betydelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alfred Olsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies the relationship between architecture and pedagogy. More precisely, it focuses on how architects pedagogical ideas influence the way they plan and design a school. Their thoughts have been read through three older pedagogical thinkers and the Design theo-retical perspective. LÄS MER

  5. 40. Det kompetenta barnet : En essä om olika sätt att uppfatta vad barns ”kompetens” är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Morrissey Furehed Audrey; Nada Raouf; [2016]
    Nyckelord :competence; approach; understanding; reflection; influence; participation; Maria Montessori; Reggio Emilia; Child perspective and a child’s perspective.; kompetens; synsätt; förståelse; reflektion; inflytande; delaktighet; Maria Montessori; Reggio Emilia; Barnperspektiv barns perspektiv.;

    Sammanfattning : In this essay, we have investigated the concept of the “competent child”. Our dilemma is grounded in the fact that we adults have different opinions regarding what a “competent child” is. By this we, Audrey and Nada, mean that the term “competens” means different things depending on the context in which it occurs. LÄS MER