Sökning: "montessori"
Visar resultat 36 - 40 av 173 uppsatser innehållade ordet montessori.
36. Var finns leken i montessoripedagogiken : En tolkning av Maria Montessoris lekbegrepp
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
37. Det praktiska dokumentationsarbetet i förskolan : En jämförelse mellan Reggio Emilia och Montessori
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Utifrån de erfarenheter vi fått genom förskollärarutbildningen har det hos oss växt ett intresse kring ämnet dokumentation. I dagens förskola är dokumentation en del av den pedagogiska verksamheten. I förskolans läroplan finns avsnittet uppföljning, utvärdering och utveckling som innefattar arbetet med dokumentation (lpfö98, rev. LÄS MER
38. En Montessori-inspirerad pedagogik utmanar högpresterande elever matematiskt : En kvalitativ studie om vilka strategier lärare som använder en Montessori- inspirerad pedagogik i årskurs 1-3 anser utmanar och stimulerar högpresterande elever i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på vilka strategier lärare som använder en Montessori-inspirerad pedagogik anser stimulerar och utmanar högpresterande elever i matematik samt om de upplevde några svårigheter eller problem med att undervisa högpresterande elever i matematik. För att undersöka det har sex kvalitativa intervjuer genomförts med lärare som har varit eller som är verksamma i årskurserna 1-3. LÄS MER
39. Arkitektur och pedagogik : en historisk och samtida studie över arkitekturens pedagogiska betydelse
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay studies the relationship between architecture and pedagogy. More precisely, it focuses on how architects pedagogical ideas influence the way they plan and design a school. Their thoughts have been read through three older pedagogical thinkers and the Design theo-retical perspective. LÄS MER
40. Det kompetenta barnet : En essä om olika sätt att uppfatta vad barns ”kompetens” är
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this essay, we have investigated the concept of the “competent child”. Our dilemma is grounded in the fact that we adults have different opinions regarding what a “competent child” is. By this we, Audrey and Nada, mean that the term “competens” means different things depending on the context in which it occurs. LÄS MER