Sökning: "motivations samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden motivations samtal.

  1. 1. Sex- och samlevnadsundervisning i låg- och mellanstadiet : En studie om elva lärares tankar och arbetsmetoder inom sex och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; Amelie Runstrand; [2021]
    Nyckelord :Grundskolan; lärarattityder; pubertet; relationer; sex- och samlevnadsundervisning; sexualitet; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur lärare på olika sätt tolkar uppdraget om att undervisa i sex och samlevnad och vilka skillnader som finns i den undervisningen på låg- och mellanstadiet. I studien användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där elva lärare intervjuades, tre på låg-stadiet, sju på mellanstadiet och en som var verksam inom både låg- och mel-lanstadiet, fördelade på åtta skolor. LÄS MER

  2. 2. Scholarly communication as a situated learning process for PhD students : an exploratory study about publishing as a community of practice

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofie Wennström; [2017]
    Nyckelord :Community of practice; higher education; personal epistemology; PhD students; scholarly communication; sociocultural learning; situated learning; doktorander; högre utbildning; kommunikativ praktik; kommunikativ rationalitet; personlig epistemologi; sociokulturellt lärande; situerat lärande; vetenskaplig kommunikation;

    Sammanfattning : This master’s thesis aims to explore the practice of becoming a researcher and the learning process embedded in this activity by looking at the communicative practices of PhD students, within the context of academic publishing. It is likely that the way in which these soon-to-be researchers reason about the task of communication is related to their way of approaching their field of research as well as the lived world, which makes it relevant to explore further. LÄS MER

  3. 3. Att mäta ett mått för motiverande samtal : Bristande interbedömarreliabilitet i MITI 4.2.1

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ludvig Rylander; [2016]
    Nyckelord :motiverande samtal; MI; MITI; interbedömarreliabilitet;

    Sammanfattning : Motiverande samtal (MI) är en populär samtalsmetod med fokus på motivations- och förändringsarbete. MI utgår från ett teoretiskt underbyggt förhållningssätt där rådgivaren och klienten tillsammans utforskar möjliga vägar till förändring. LÄS MER

  4. 4. Små citroner gula : En studie i hur estetiska lärprocesser iscensätts, värderasoch realiseras, samt hur en lärmiljö med – ”The Wow Factor”påverkar inlärning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Selstam; [2015]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; lärmiljö med sinnen; ”Wow Factor”; kreativitet; stimulans; identitets-utveckling; makt; bedömning; utbildning; kvalitétsutveckling av estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur estetiska lärprocesser används för att stimulera lärandet och utveckla eleverna på gymnasial nivå i ämnet religionskunskap. För att få svar har under-sökningen fokuserat på hur estetiska lärprocesser iscensätts i praktiken, kopplat till teori om hur dessa lärprocesser kan påverka och stimulera elevens utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. "Kom igen, idag tar vi budget!" : En kvalitativ studie om hur det är att arbeta i ett team samt vilka effekter teambuilding har

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Mugalu; [2014]
    Nyckelord :Team; teambuilding; rollframträdande; Goffman;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur fem individer, på en specifik arbetsplats, upplever att arbeta tillsammans i ett team samt vilken effekt teambuilding har på relationerna i gruppen. Studien är gjord med en kvalitativ ansats, där intervjuer och observationer har utgjort det inhämtade materialet. LÄS MER