Sökning: "multimodal retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden multimodal retorik.
1. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER
2. Politisk kommunikation på Instagram : En multimodal analys av politikers Instagram-inlägg
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Politikers makt att påverka åsikter : En multimodal kritisk diskursanalys om svenska politikers retoriska medel att övertyga i debatter
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien utgår ifrån politisk kommunikation kring ämnet kriminalitet i Sverige. Kriminaliteten, specifikt gängkriminalitet och skjutningar har ökat i Sverige under 2010-talet. Detta har lett till ett ökat engagemang av kommunikation kring problemet. Syftet är att förstå talets roll med avsikt att övertyga en publik i politiska debatter. LÄS MER
4. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER
5. Rädsla som retorisk strategi : En kritisk multimodal analys som jämför WWF och Greenpeace miljökampanjbilder och desseffektivitet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Climate change is one of the greatest challenges of modern times. Environmental organizations do their utmost to inform the public about environmental problems and to invite action to prevent them. To this direction, they run campaigns with posters that combine images and text and evoke emotions in the recipient about these issues. LÄS MER