Sökning: "visuell miljökommunikation"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden visuell miljökommunikation.
1. Rädsla som retorisk strategi : En kritisk multimodal analys som jämför WWF och Greenpeace miljökampanjbilder och desseffektivitet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Climate change is one of the greatest challenges of modern times. Environmental organizations do their utmost to inform the public about environmental problems and to invite action to prevent them. To this direction, they run campaigns with posters that combine images and text and evoke emotions in the recipient about these issues. LÄS MER
2. Ett grönt budskap : En kvalitativ studie om hur svenska miljöorganisationer kommunicerar visuellt på Instagram
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Men inte till vilket pris som helst! : En kritisk retorikanalys av Hennes & Mauritz externa miljökommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Hållbarhet och miljökommunikation har allt mer kommit att bli en viktig del av marknadsföring, profilering och varumärkesbygge hos företag. Det blir en paradox då företag ska kommunicera hållbarhet och samtidigt vara lönsamma i dagens konsumtionssamhälle. LÄS MER
4. De tysta åren : Ekofeminism i svensk tryckt press 1995-2016
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Ekofeminism figurerar i både politiska och filosofiska sammanhang och är en ideologi som kombinerar feminism med miljöpolitik. Den bygger sin ideologi på att motarbeta ett patriarkalt förtryck mot både kvinnor och natur och säger att detta förtryck härrör från en historisk föreställning om kvinnan som stående närmare naturen. LÄS MER
5. Vems sida står du på?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Vems sida står du på? Hur har utvecklingen av miljökommunikation i praktiken ändrats under de senaste 30 åren? Denna studie utför en semiotisk textanalys på fyra visuella texter som är publicerade av organisationen WWF. Den identifierar och analyserar de tecken och koder som används i visuell marknadsföring för att kommunicera strategiska budskap till mottagaren. LÄS MER