Sökning: "multimodala metoder"

Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden multimodala metoder.

  1. 21. Explainable Multimodal Fusion

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jaweriah Alvi; [2021]
    Nyckelord :Multimodal; Explainability; Fusion; Interpretability; Multimodal; förklarbarhet; fusion; tolkbarhet;

    Sammanfattning : Recently, there has been a lot of interest in explainable predictions, with new explainability approaches being created for specific data modalities like images and text. However, there is a dearth of understanding and minimal exploration in terms of explainability in the multimodal machine learning domain, where diverse data modalities are fused together in the model. LÄS MER

  2. 22. Ett flerspråkigt klassrum : En studie om skrivande i svenskämnet för andraspråkselever i klassrummet F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Marie Hamed; Joslin Hamed; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; det sociokulturella perspektivet; skrivande; andraspråkselever; svenska; digitala verktyg; modersmål.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur grundskollärare arbetar med skrivundervisningen i ämnet svenska i det flerspråkiga klassrummet. Med ett särskilt fokus på elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 23. ”Jag brukar inte direkt prata om innehållet med någon” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :Critical literacy; students perceptions; connections; elementary school; year 1-3; Critical literacy; elevers uppfattningar; kopplingar; grundskola; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att främja identitetsutveckling, som syftar till att eleverna ska bli ansvarstagande, initiativtagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare.  Genom critical literacyundervisning kan lärare ge elever möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta kritiskt med genus, etnicitet, maktrelationer, klass och identitet. LÄS MER

  4. 24. Product Matching through Multimodal Image and Text Combined Similarity Matching

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :E Soon Ko; [2021]
    Nyckelord :Multimodal Machine Learning; Product Matching; Similarity Matching; Supervised Learning; Unsupervised Learning; Siamese network;

    Sammanfattning : Product matching in e-commerce is an area that faces more and more challenges with growth in the e-commerce marketplace as well as variation in the quality of data available online for each product. Product matching for e-commerce provides competitive possibilities for vendors and flexibility for customers by identifying identical products from different sources. LÄS MER

  5. 25. Evaluating Markov Chain Monte Carlo Methods for Estimating Systemic Risk Measures Using Vine Copulas

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Rasmus Guterstam; Vidar Trojenborg; [2021]
    Nyckelord :Systemic Risk; Value-at-risk; Risk allocation; Risk contributions; Markov Chain Monte Carlo; No-U-Turn Sampler; Metropolis-Hastings; Monte Carlo; Vine Copula; Systemisk Risk; Value-at-risk; Riskallokering; Riskbidrag; Markov Chain Monte Carlo; No-U-Turn Sampler; Metropolis-Hastings; Monte Carlo; Vine Copula;

    Sammanfattning : This thesis attempts to evaluate the Markov Chain Monte Carlo (MCMC) methods Metropolis-Hastings (MH) and No-U-Turn Sampler (NUTS) to estimate systemic risk measures. The subject of analysis is an equity portfolio provided by a Nordic asset management firm, which is modelled using a vine copula. LÄS MER