Sökning: "multimodala metoder"

Visar resultat 16 - 20 av 69 uppsatser innehållade orden multimodala metoder.

  1. 16. Digitala läromedel ur ett interaktivt och multimodalt perspektiv : En komparativ analys av digitala läromedel i religionskunskap  för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; interaktiv; multimodal; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan har ökat användningen av digitalt material i undervisningssituationer. Vi ser nu en växande marknad och utbud av nya heltäckande digitala läromedel, som har andra möjligheter att integrera multimodala och interaktiva aspekter än traditionella trycka läroböcker. LÄS MER

  2. 17. Digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärarprogrammen : En kvantitativ studie om användning och bedömning av digitala multimodala texter i grundlärarprogrammen F-3 och 4-6

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Ekholm Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital multimodal text; multimodalitet; bedömning; examinationsform; digital kompetens; grundlärarprogram F-3 och 4-6; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar lärarutbildares användning av digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärar­programmens kurser samt vilka kriterier och metoder som används vid bedömning av texterna. Som teoretisk referensram användes multimodal teoribildning och design­teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Du sköna nya era – det måste inte vara text. : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare integrerar specialpedagogik och multimodala verktyg i undervisningen. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Leo Aldeland; [2022]
    Nyckelord :Extra adaptations; compensatory assignment; special education; social studies; semiotic impressions; KASAM; Extra anpassningar; kompensatoriska uppdraget; specialpedagogik; samhällskunskap; semiotiska intryck; KASAM;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning som har i syfte att öka kunskapen kring hursamhällskunskapslärare arbetar med specialpedagogik. Där forskningsfrågorna berör vilka extra anpassningar och specialpedagogiska åtgärder lärarna tillämpar i sin undervisning. LÄS MER

  4. 19. Barns inflytande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Daniela Caldenus; Jihan Sendi; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Diskursanalys; Estetiska aktiviteter; Inflytande; Kommunikation; Makt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka barns rätt till delaktighet och inflytande i undervisning inom och med estetiska uttrycksformer i förskolan. Till de estetiska uttrycksformerna räknas i arbetet, med stöd i läroplanen (Skolverket, 2018) bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. LÄS MER

  5. 20. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER