Sökning: "multimodala metoder"

Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade orden multimodala metoder.

  1. 11. Duplicate detection of multimodal and domain-specific trouble reports when having few samples : An evaluation of models using natural language processing, machine learning, and Siamese networks pre-trained on automatically labeled data

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Karlstrand; [2022]
    Nyckelord :Duplicate detection; Bug reports; Trouble reports; Natural language processing; Information retrieval; Machine learning; Siamese neural network; Transformers; Automated data labeling; Shapley values; Dubblettdetektering; Felrapporter; Buggrapporter; Naturlig språkbehandling; Informationssökning; Maskininlärning; Siamesiska neurala nätverk; Transformatorer; Automatiserad datamärkning; Shapley-värden;

    Sammanfattning : Trouble and bug reports are essential in software maintenance and for identifying faults—a challenging and time-consuming task. In cases when the fault and reports are similar or identical to previous and already resolved ones, the effort can be reduced significantly making the prospect of automatically detecting duplicates very compelling. LÄS MER

  2. 12. Data Collection and Layout Analysis on Visually Rich Documents using Multi-Modular Deep Learning.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mattias Stahre; [2022]
    Nyckelord :DeepLearning; Machine Learning; Dataset Collection; Annotation; Labeling; Transformer Network; Multi-Modal; Computer Vision; Natural Language Processing; Embedding; LayoutLMv2; DocBank; Djupinlärning; Maskininlärning; Datasamling; Annotering; Märkning; Transformernätverk; Multi-modulär; Datorsyn; Naturlig Språkbehandling; Inbäddning; LayoutLMv2; DocBank;

    Sammanfattning : The use of Deep Learning methods for Document Understanding has been embraced by the research community in recent years. A requirement for Deep Learning methods and especially Transformer Networks, is access to large datasets. LÄS MER

  3. 13. Hur begriper man begreppet? : Språkutvecklande arbetssätt för flerspråkiga elever i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linn Jönsson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; interkulturellt förhållningssätt; multimodala hjälpmedel; sociokulturellt perspektiv; språkutvecklande arbetssätt; stöttning; transspråkande;

    Sammanfattning : Forskning visar att flerspråkiga elevers språkutveckling gynnas av att modersmål och andraspråk utvecklas parallellt. Flerspråkiga elevers språkutveckling är, enligt Skolverket, något som ska implementeras i alla skolans ämnen, vilket medför att alla lärare bör ha kunskap om och arbeta med språkutvecklande metoder. LÄS MER

  4. 14. Inkludering i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; didaktik; SO-undervisning; multimodalitet; KASAM; multipla intelligenser; grundskolan; lärande.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven i syfte att inspirera lärare i hur de kan tillämpa olika inkluderingsaspekter i sin undervisning utifrån ett perspektiv som omfattar SO-ämnet. Samtidigt vill vi lyfta innebörden av den inkluderande undervisningen samt hur de gynnar elever i skolarbetet och deras personliga utveckling. LÄS MER

  5. 15. Tropa de Elite och argumentsdubbeltydighet : Att hjälpa gymnasieelever identifiera och tolka en fiktiv films retoriska argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patrik Rönnkvist; [2022]
    Nyckelord :Multimodalitet; argumentation; retorik; film; Tropa de Elite; encoding; decoding; retorikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur (den multimodala) argumentationen är uppbyggd i den fiktivafilmen Tropa de Elite (2007). Detta görs med syftet att lyfta hur man kan hjälpa gymnasieeleversjälva identifiera argumenten. Via en argumentationsanalys analyseras åtta scener, och fokusligger på filmens narrativa element. LÄS MER