Sökning: "musik och datorer"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden musik och datorer.

  1. 1. Musiklärares arbete med digitala verktyg i högstadiet : en studie om musiklärares uppfattningar kring digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Samuel Bryant; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; musiklärare; högstadiet; artefakt; mediering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker fem musiklärares uppfattningar om digitala verktyg och på vilka sätt de digitala verktygen kan användas i högstadiets musikundervisning. Grundskolans läroplan beskriver att digitala verktyg ska användas i musikundervisningen i grundskolan och föreliggande studie undersöker på vilket sätt dessa digitala verktyg används i praxis samt musiklärarnas uppfattningar kring användandet av dessa. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i musikundervisningen årskurs 4-6 : en kvalitativ studie ur musiklärarens synvinkel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sindy Sabogal; [2023]
    Nyckelord :Musikskapande; Musikundervisning; Digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka musiklärares förhållningssätt till digitala verktyg samt implementering och användning av dem i musikundervisning på mellanstadiet. Studien använder som teoretiskt ramverk ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frohm Lisabeth; Albertsson Julia; [2022]
    Nyckelord :Activity triangle; digital tools; ICT; source criticism; preschool teacher.; Aktivitetstriangel; digitala verktyg; IKT; källkritik; förskollärare.;

    Sammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER

  4. 4. Digitala medier i bildämnet under coronapandemin 2020 : En kvalitativ undersökning om digitala medier i bildämnet och distansundervisningens konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Camilla Eriksson; [2022]
    Nyckelord :digitala medier; distansundervisning; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur bildlärare ser på digitala medier i bildämnet på gymnasiet, under tiden då coronapandemin 2020 bröt ut. När detta skedde förändrade det skolundervisningen då man var tvungen att lägga om till distansundervisning. LÄS MER

  5. 5. Konsten att spela dator : Datorn som musikaliskt instrument ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Rosengren Marcus; [2020]
    Nyckelord :Computer; music; sociocultural; sampler; samples; synthesizer; electroacoustic; Ableton; DAW; Dator; musik; sociokulturellt; sampler; samples; synthesizer; elektroakustisk; Ableton; DAW;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att fördjupa min kunskap om hur datorn kan användas som musikaliskt instrument. Datorer kan reproducera och simulera akustiska instrument men likväl kan den även skapa elektroakustiska ljud genom synthesizer och samplers. LÄS MER