Sökning: "musikalisk praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden musikalisk praktik.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar och erfarenheter inom musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Lindefjord; Alice Olsson; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; musikdidaktik; förskollärare; mål; medel;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att redogöra förskollärares erfarenheter gällandemusikundervisning i förskolan. I den tidigare forskningen framkommer detatt musikundervisning är något som medvetet väljs bort. Syftet med dennastudie är därför att bidra med kunskap om musikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Musiklärares Behov : - en kvalitativ studie om musiklärares yrkespraktik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nils Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :musikpedagogik; situerat lärande; sociokulturellt perspektiv; högre utbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka vilka behov som yrkesverksamma musiklärare uppmärksammar i sin praktik och hur det talas om dessa behov. Tidigare forskning tar upp sätt att förmedla musikalisk kunskap, perspektiv på musikundervisning, effektiv yrkesutövning samt vilken roll musikläraren tenderar att eftersträva. LÄS MER

  3. 3. “Musik är inte något man kan eller inte kan” : En studie om förskollärares självförtroende inom musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Wetterberg; Felicia Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Music; preeschool teacher; music education; self confidence; music didactic competens; Musik; Förskollärare; Musikundervisning; Självförtroende; Musikdidaktisk kompetens;

    Sammanfattning : I följande studie genomfördes en kombinerad kvalitativ och kvantitativ undersökning om förskollärares självförtroende i musikundervisning. Tidigare forskning belyser musikundervisning i förskolan som något väldigt betydelsefullt för barn och deras utveckling men att omfattningen i praktiken visat sig beroende av respektive förskollärares självförtroende i ämnet. LÄS MER

  4. 4. Teori i praktiken : Musiklärares konstruktion av relationen mellan musikteori och musikalisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Albin Bryntesson; [2020]
    Nyckelord :music theory; musical practice; teaching; discourse psychology; focus groups; Musikteori; musikalisk praktik; undervisning; diskurspsykologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i musikteori konstruerar och arbetar med relationen mellan musikteori och musikalisk praktik i undervisning. För att undersöka detta har fokusgrupper bestående av musikteorilärare använts som datainsamlingsmetod. I analysen av intervjuerna har ett diskurspsykologiskt perspektiv använts. LÄS MER

  5. 5. Musik i förskolan - hur då? : En kvalitativ jämförande studie av förskolans styrdokument över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tea Tillman; Sara Ylvén; [2018]
    Nyckelord :Musik; förskola; styrdokument; inom-domänskt; utom-domänskt;

    Sammanfattning : I följande studie gjordes en kvalitativ jämförande textanalys av tre styrdokument för förskolan, nämligen förskolans läroplan 1998, 2016 års revidering av densamma samt Pedagogiskt program för förskolan från år 1987. Studiens syfte var att bidra med kunskap om musikens plats i läroplaner och övriga styrdokument för förskolan samt hur detta har förändrats över tid. LÄS MER