Sökning: "musikarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet musikarbete.

  1. 1. Musiken i digitaliseringens spår : Förskolans arbete med musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Kolsrud; Johan Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Musik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur den ökande digitaliseringen i samhället påverkar förskolans musikarbete. Musiken i dagens förskola kan ses vara under förändring. Digitaliseringen påverkar även förskolan och inte bara samhället. LÄS MER

  2. 2. "Musikens magi" En kvalitativ studie av musikens betydelse i mötet mellan pedagoger, musiker och dansare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yemilova Valdes Martinez; Hillevi Linse; [2018]
    Nyckelord :fascination; fenomenologi; livsvärld; musik; musikdidaktik; musik i förskola;

    Sammanfattning : Den svenska förskolan styrs av en läroplan (SKOLFS 1998:16) som anger riktlinjer och mål för verksamheten. Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att varje barn ”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama” (SKOLFS 1998:16, s. LÄS MER

  3. 3. Musikens betydelse i förskolan : Musiken som verktyg för barns utveckling enligt några förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ebba Damberg; Felicia Vilhelmsson Johansson; [2018]
    Nyckelord :barns utveckling; didaktik; förskollärares uppfattningar; musikens betydelse; musikstunder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få förståelse för innehållet musik i förskolan. Genom observationer har vi sett hur förskollärarna arbetar och via intervjuer har de förmedlat vad de har för motiv att arbeta just så med musiken. Studien bygger på kvalitativ data. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med musik i förskolan utifrån en kvalitetsaspekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Fröberg; [2015]
    Nyckelord :barn; förskollärare; musicerande; rytminstrument; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur man arbetar med musik på olika förskolor utifrån en kvalitetsaspekt, där förskollärarna själva uttrycker vad som är ett meningsfullt musikarbete med de äldre barnen i förskolan (3-6 år). Studien genomfördes under vårterminen 2015 med hjälp av litteraturstudier och semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Musik som redskap i arbetet med barn i behov av särskilt stöd : en kvalitativ studie om förskolepersonalens musikarbete

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Marina Katchinskaja; [2013]
    Nyckelord :nursery school; children; disabilities; music therapy; förskolor; barn; funktionsnedsättningar; musikterapi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER