Sökning: "musikklass"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet musikklass.
1. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER
2. Musikens uttryck i målandets motiv : En studie om hur musiken påverkar elevers estetiska uttryck och skaparglädje i bildskapandet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur musik kan påverka elevers bildskapande när det kommer till val av färgnyanser, penseldragens rörelser och former. Samt elevers upplevelse och känslor av viljan att skapa något nytt i bildundervisningen. LÄS MER
3. Sång i grundskolan : En kvalitativ fenomenografisk studie om elever och lärares uppfattningar om sång i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : finns flera olika orsaker till att elever väljer att sjunga eller inte. I min studie vill jag undersöka de bakomliggande faktorerna till det. Aspekter som diskuteras kring är genus, identitet och självbild, självförtroende, motivation, läroplanen, betyg och bedömning samt didaktik. LÄS MER
4. Motivera flera! Musikpedagogiska utmaningar i att motivera enskilda elever och klasser på estetiska programmet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Denna studie undersöker motivation i klass respektive enskilda elever på instrumentallektioner på estetiska programmet ur ett lärarperspektiv. Studien tar upp utmaningar i att motivera elever samt olika tillvägagångssätt som man som lärare kan använda sig av för att motivera elever på estetiska programmet. LÄS MER
5. Musikklass - som del av en livsberättelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musikSammanfattning : My interest in examining what happens when you as a teenager are exposed to five or six times the amount of time as ordinary classes to music education derrives from my own experience as a music teacher at a school which has those kind of special music classes. During my career as a music teacher in grades 4 – 9 in Swedish compulsory school I have taught music classes as well as ordinary classes for 18 years. LÄS MER