Sökning: "nationella prov svenska grund språk"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska grund språk.
6. "... då blev Pelle lesen..." : - hur elever i årskurs tre gör genus i nationella provets berättande texter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 formuleras ambitioner om att skolan ska bryta könsmönster och verka för jämställdhet mellan könen och denna studie syftar till att öka kunskapen kring hur elever i årskurs tre, genom användandet av språkliga processer, gör genus i de berättande texterna i nationella provet i svenska. Tidigare studier av elevtexter fokuserar ofta på texternas form framför deras innehåll och samma tendens syns i de bedömningsstöd som finns att tillgå från Skolverket. LÄS MER
7. Vetenskapligt skrivande med svenska som andraspråk : En systemisk-funktionell analys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Med den systemisk-funktionella grammatiken som grund kan vetenskapligt skrivande definieras utifrån en hög andel grammatiska metaforer och relationella processtyper. Syftet med studien är att undersöka vetenskapligt skrivande ur ett systemisk-funktionellt perspektiv hos skribenter med svenska som andraspråk, med olika lång erfarenhet av akademiska studier och tid i Sverige. LÄS MER
8. Skrivförmåga i förfall? : En undersökning av elevers argumenterande skrivande 2002 och 2012
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Undersökningens syfte är att pröva hypotesen att elevers skrivförmåga har försämrats mellan år 2002 och år 2012. Hypotesen är uppställd utifrån en samstämmig debatt i media de senaste åren om en negativ utveckling av svenska elevers skrivförmåga. LÄS MER
9. ”Palla göra något svårt” : En undersökning av elevers resonemang vid valet av skrivuppgift på nationella provet i Svenska B
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever resonerar kring valet av skrivuppgift på nationella provet i svenska B. Vad är viktigast när de gör sitt val och vad får detta för skrivpedagogiska konsekvenser? Könsmässiga skillnader i elevernas resonemang tas också upp och diskuteras. LÄS MER
10. Argumentation i skolan - för att klara de nationella proven i svenska i årskurs fem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsens syfte �r att unders�ka vad barn i en skola i ett m�ngkulturellt samh�lle beh�ver f�r att de ska klara av att argumentera. F�r att komma fram till mitt resultat har jag anv�nt mig av observationer och kvalitativa intervjuer. LÄS MER