Sökning: "naturen förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden naturen förskoleklass.

  1. 1. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  2. 2. Barnen & jorden : en designstudie om relationen mellan plats, naturkontakt och miljöengagemang

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Linnea Herngren; Josefin Ågren; [2021]
    Nyckelord :barn; naturkontakt; positiva naturupplevelser; miljöengagemang; leklandskap; samskapande; frihet; miljöerbjudande; platsanknytning; sinnesstimulans; öppen designprocess; socioekologisk design; naturbaserade lösningar;

    Sammanfattning : Miljöpsykologiska teorier belyser att en stark relation till naturliga platser under barndomen kan utvecklas till en omsorg och förståelse för naturen som vuxen. I en tid då människans livsstil hotar jordens naturliga processer, syftar detta arbetet till att utforska hur landskapsarkitekter kan gestalta platser som bidrar till barns naturkontakt. LÄS MER

  3. 3. De ska tycka naturen är kul - en kvalitativ studie om lärares naturundervisning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fannie Wärnerson; Therese Jansby; [2019]
    Nyckelord :Förskoleklass; Intervjuer; Lärare i förskoleklass; Natur; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Varje barn har rätt att lära sig om sin omgivning och närmiljö. Undervisning om naturen måste börja redan i förskoleklass, men denna sortens undervisning kan se väldigt olika ut beroende på skola och kommun. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskoleklass undervisar om naturen. LÄS MER

  4. 4. Oas

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Patrik Fredlund; [2018]
    Nyckelord :Henriksdal; Grundskola;

    Sammanfattning : Mitt i den urbana miljön i Henriksdal, intill Hammarby Sjöstad, bildar den stora innergården en grön oas för elever från förskoleklass till sjätte klass. Skolbyggnaden är sluten från omgivningen för att skydda mot intensivt vägbuller från Värmdövägen, men glasad inåt för att möjliggöra odling i ett tempererat klimat. LÄS MER

  5. 5. "Sanningar" om naturen i skönlitteratur : Ett normkritiskt perspektiv på hur naturen skildras i skönlitterära barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Stenvall; [2017]
    Nyckelord :Diksurser; Kultur; Natur; Naturvetenskap; Normer; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att öka medvetenheten om vilka diskurser och diskursiva normer med relevans till naturvetenskapen som skönlitteratur kan förmedla till barn. Studien har grundat sig i ett normkritiskt perspektiv. Andra teoretiska utgångspunkter som varit relevanta för denna studie är socialkonstruktionism och diskursteori. LÄS MER