Sökning: "normer förort"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden normer förort.

  1. 1. Skolgården - ett möjligt rum för lek och lärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophie Asker Hagelberg; Hevin Moussa; [2019]
    Nyckelord :school grounds; social space; place-based education; outdoor education; skolgården; socialt rum; platsbaserat lärande; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Skolgården är en institutionell miljö med normer och regler som de flesta barn och ungdomar vistas i dagligen, då obligatorisk skolgång gäller i Sverige. Skolgårdsmiljöerna utgör del i infrastrukturen av lärandemiljöer utomhus som förekommer i barns och ungas vardag, och förknippas ofta med elevers rastaktiviteter och paus från undervisningen inomhus. LÄS MER

  2. 2. Berättelser från förorten : Förskollärares berättelser om att arbeta i särskilt utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Astrid Nilsen Schaub; [2018]
    Nyckelord :Särskilt utsatta områden; Kriminalitet; Kultur; Subkulturer; Normer; Parallella samhällen; Isolering; Identitet; Förskollärare; Förskola; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori; Mångfald; Förort;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och diskutera förskollärares upplevelser av att arbeta i förskolor som är belägna i särskilt utsatta områden i Stockholms län. Studiens metodval är kvalitativa intervjuer av sju förskollärare i fem kommunala förskolor, materialet har analyserats med stöd av Urie Bronfenbrenners utvecklings­ekologiska teori. LÄS MER

  3. 3. Vem "äger" fotbollsplanen? : föreställningar kring kön i en fotbollsförening samt hur dessa förhåller sig till värdegrunden i skolans idrottsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mia Rågsveden; [2013]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; fotboll; idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka de normer och föreställningar kring kön som finns i en fotbollsförening och som de föreningsaktiva kan tänkas ha med sig in i skolans idrottsundervisning. De frågeställningar som använts har varit: vilka antaganden om flickor och pojkar kommer till uttryck i föreningen? Vem är ”fotbollsspelaren” i föreningen? Vilka i föreningen tillhandahåller mest resurser? Metod Studien är kvalitativ och genomfördes i en fotbollsförening i en förort till Stockholm. LÄS MER