Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Allsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Nicklas Sundberg; [2021-03-16]
    Nyckelord :andlig utveckling; barns rätt; hem- och konsumentkunskap; religionsfilosofi; andlig utbildning; kristendom; sekularism; normkritik; pedagogisk grundsyn; fostran;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod. LÄS MER

  2. 2. Under ytan - lärares perspektiv på värdegrundsarbete vid en svensk utlandsskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Lindblad; [2014]
    Nyckelord :svensk utlandsskola; Skolinspektionen; värdegrundsarbete; alla människors lika värde; jämställdhet; solidaritet; kritisk mångkulturell teori; kritisk rasteori; normkritisk pedagogisk teori;

    Sammanfattning : När Skolinspektionen granskade skolors arbete med värdegrund i Sverige fann de att vissa segregerade skolor präglades av en trygg miljö men att eleverna där kunde visa en slags skenbar lojalitet. Vid observationer och intervjuer med eleverna kunde man finna åsikter som stred mot värdegrunden men som inte alltid kom upp till ytan. LÄS MER

  3. 3. Normproblematisering och genusbinaritet - En studie kring en lärares normkritiska arbetes påverkan på föreställningarna och normerna kring genusindelning i en gymnasieklass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Samuelsson; [2012-08-31]
    Nyckelord :Genus; identitet; trans; normer; normkritisk pedagogik; queerteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar att det i den svenska skolan finns betydelsefulla normer kring genusindelning som bland annat tar sig uttryck i att personer som avviker från genusbinariteten utsätts för trakasserier och kränkningar. En pedagogisk inriktning som arbetar med att problematisera och ifrågasätta rådande normer är den normkritiska pedagogiken. LÄS MER