Sökning: "nya skolor"
Visar resultat 1 - 5 av 554 uppsatser innehållade orden nya skolor.
1. Fotboll, ett lärande för livet, eller?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att definiera vilka diskurser som framträder i lärare i fritidshemmets utsagor om fotbollsspelande på fritidshem och att identifiera diskursiva mönster i deras språkliga uttryck. Genom vår studie hoppas vi bidra med antingen nya eller lite mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om fotboll. LÄS MER
2. Läxor i lärandet, är det likvärdigt? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i matematik och svenska i årskurserna 4-6 då lärarnas uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker verksamma lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i årskurserna 4-6 i ämnena matematik och svenska. Då lärare själva väljer hur de ska arbeta med läxor kan detta bli problematiskt då utbildningen inte blir likvärdig. LÄS MER
3. En armé av läraravlastande tjänster! : Effekten av heltidsmentorer på studieresultat i årskurs 9
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I takt med lärarbristen har det samtidigt väckts ett intresse för nya typer av läraravlastande yrkeskategorier i svenska grundskolan. Det finns en bred variation på benämningar och uppgifter för denna yrkesgrupp och Heltidsmentorer är en av de tjänster som ingår i denna nya yrkeskategori. LÄS MER
4. Sexualitet, samtycke och relationer i skönlitteratur : En systematisk litteraturstudie om hur skönlitteratur kan vara behjälplig i att belysa SSR inom ramen för svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur skönlitteratur, i svenskämnet för gymnasiet, kan användas för att belysa (SSR) värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur sexualitet, samtycke och relationer belyses i skönlitteratur samt hur de kan användas i svenskämnesundervisning med hjälp av skönlitteratur. LÄS MER
5. ”...man vill vara jäkligt noga med att man liksom inte övergår till någonting som är rasism.” : En kvalitativ studie om verksamma lärares perspektiv på det aktuella arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelsen för det aktuella arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck i skolan utifrån verksamma mellanstadielärares perspektiv. Studien utgår från socialkonstruktionismen. LÄS MER