Sökning: "Medieteknik sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Medieteknik sociala medier.

  1. 1. Marknadsföring för klädföretag : Ett ramverk för positiva attityder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Jack Svanholm; [2023]
    Nyckelord :Reklam sociala medier; reklam e-post och sms; konsumenters attityder till reklam; word of mouth; klädindustrin; marknadsföringskanaler;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka marknadsföringskanalers attraktivitet i klädindustrin och se vilka kanaler som unga vuxna föredrar, samt vilka faktorer som kan utnyttjas inom dessa marknadsföringskanaler för att göra dem så tilltalande som möjligt till målgruppen. Undersökningen utgår från ett kundperspektiv och undersöker kanaltyperna sociala medier, digital direktmarknadsföring samt word of mouth. LÄS MER

  2. 2. Medietekniksstudenters koncentrationsförmåga vid användning av flera medier samtidigt

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Selma Özdere; Dante Sangregorio; [2023]
    Nyckelord :Media multitasking; MMT; koncentrationsförmåga; fokus;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to investigate how media-multitasking (MMT) affects cognitive abilities, particularly concentration. MMT is becoming increasingly popular, especially among those aged 16-25, and concerns have been raised about its impact on attention spans, particularly with the widespread use of the social media app TikTok. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring på TikTokför biografer : En studie om TikTok-marknadsföringens påverkan på 15–25-åringars intresse för biografbesök

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anela Saracevic; Salman Zana; [2023]
    Nyckelord :Cinema; TikTok; Social media; Streaming services; Marketing; Generation Z; Media technology; Biograf; TikTok; Sociala medier; Streamingtjänster; Marknadsföring; Medieteknik; Generation Z;

    Sammanfattning : I ett digitaliserad samhälle har biografbesök blivit allt färre då alternativa val för filmtittande har presenterat sig. I denna studie undersöks implementeringen av TikTok-marknadsföring för biografer och dess påverkan på 15–25-åringars intresse för biografbesök. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas attityder gentemot Instagrams algoritm och funktioner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Alicia Rodén; Clara Eneqvist; [2023]
    Nyckelord :Social media; social media addiction; young women; beauty ideal; algorithms; Sociala medier; sociala medier beroende; unga kvinnor; skönhetsideal; algoritmer;

    Sammanfattning : A well digitalized world has contributed, in many ways, to a simpler and more communicative everyday life among people, both privately and through work. However, this societal structure of constantly being connected and active on social media has not only had a positive impact on people and their everyday lives. LÄS MER

  5. 5. Digitala dialoger : En analys av affordansers påverkan på antifeministisk kommunikation på plattformarna X, Instagram och Rumble

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Hanna Ekstedt; Hanna Enlund; [2023]
    Nyckelord :Affordances; Anti-feminism; Social media; Livestream; Content creators; Affordanser; Antifeminism; Sociala medier; Observation; Livestream; Innehållskreatörer;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilka affordanser sociala medie plattformarna X, Instagram och Rumble förser och hur affordanserna används av tre olika antifeministiska kreatörer. Vi använde oss av Treem och Leonardis teori om affordanser, där observationsschemat delades in i synlighet, varaktighet, redigerbarhet och anknytning. LÄS MER