Sökning: "nyanlända elever undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 266 uppsatser innehållade orden nyanlända elever undervisning.

  1. 21. Inkludering av nyanlända elever i grundskolan : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :André Tufvesson Lundin; Maria Vieitez Lachin; [2022]
    Nyckelord :inkludering; nyanlända elever; grundskola f-3;

    Sammanfattning : Inkludering är ett nyanserat och mångfacetterat område som är väldigt aktuell i dagens mångkulturella samhällen. De stora flyktingvågorna som inkommit till Sverige har medfört stora förändringar i landet, inte minst för det svenska skolsystemet. LÄS MER

  2. 22. Lärares erfarenheter av språkutvecklande SO-undervisning hos nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Amin; Linda Shala; [2022]
    Nyckelord :Lärarens erfarenheter; modersmål; nyanlända; samhällsorienterande ämnen; språkutveckling; språkkunskaper; svenska som andraspråk och årskurs F–3.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete är syftet att undersöka lärares erfarenheter av språkutveckling hos nyanlända elever i årskurs 1–3 i ämnet SO. Dessutom vill vi undersöka vilka svårigheter som lärare stöter på i en språkutvecklande SO-undervisning. LÄS MER

  3. 23. Strategier för en främjande språkutveckling bland elever i mångkulturella skolkontexter inom samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adis Vojnikovic; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; språkinriktning; språkutvecklande undervisning; språklig stöttning;

    Sammanfattning : I samband med olika konflikter runt om världen så har många emigrerat till Sverige. Detta har även påverkat skolornas elevsammansättning då de svenska skolorna inte är lika heterogena som tidigare. LÄS MER

  4. 24. Transspråkande på lågstadiet : En intervjustudie om lärares erfarenheter av transspråkande i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Blerina Ademi; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; multilingualism; language development; knowledge development; identity development; transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; kunskapsutveckling; identitetsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte är att undersöka lågstadielärares erfarenheter av användningen av transspråkande i svenskämnet. Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på scaffolding, proximalautvecklingszonen och de medierande redskapen. LÄS MER

  5. 25. Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lames Edrees; Nirouz Abd Talas; [2022]
    Nyckelord :nyanlända elever; digitala verktyg; språkutvecklande undervisning; interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. LÄS MER