Sökning: "orientera skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden orientera skolan.

  1. 1. Att orientera sig i den reviderade kursplanen : En kvalitativ studie om hur högstadielärare ser på revideringen kring att orientera sig i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Filip Jeppsson; Alfons Eriksson Gadd; [2024]
    Nyckelord :Att orientera sig; betygskriterier; högstadielärares syn; läroplansteori; revidering;

    Sammanfattning : Orientering är en aktivitet som genomförts under lång tid i Sverige. I relation till skolan har det funnits preciserat i betygskriterierna att eleverna skall bli bedömda i hur de orienterar sig. I övergången från Lgr11 till Lgr22 har detta tagits bort. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktygs effekter på elevers läs- och skrivutveckling : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nina Svensson; Anna Ewald; Annelie Andersson; [2022]
    Nyckelord :digital tools; literacy; primary school; digitala verktyg; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : Läs- och skrivkunskaper är självklara och centrala delar kring elevernas lärprocesser genom grundskolan samtidigt som det uppmärksammas i både forskning och styrdokument. Införandet av teknik i både skolan och i samhället påverkar kunskapen och vad som är relevant att lära sig och hur. LÄS MER

  4. 4. BILDUNDERVISNING OCH SEXUELL IDENTITET : Ikonologiska tolkningar av Francis Bacons couplings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Indra Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Bildanalys; sexuell identitet; Panofsky; ikonologi; Francis Bacon;

    Sammanfattning : Bildflödet som unga möts av har ett stort inflytande på deras sätt att tänka. För att kunna orientera sig och skapa mening i sin tillvaro, och delta i en visuell värld krävs kunskap om hur bilder kommunicerar. LÄS MER

  5. 5. Hur motiveras elever till kreativt skrivande i det digitaliserade samhället?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Kreativ Motivera Skrivande Utveckla Digitalisering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en systematisk litteraturöversikt ur ett tolkande perspektiv. Målet med studien har varit att ta reda på vad forskning säger om hur elever i årskurs 4–6 motiveras att utveckla sitt kreativa skrivande, även om skolans pågående digitalisering påverkar dem i den processen. LÄS MER