Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 208 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Kan du se mig? : Rektorers perspektiv på förskollärares kompetens kring barn som far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Louise Andersson; Madelen Lith; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; barn som far illa; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle far många barn illa. Förskolan är en plats där flertal barn spenderar en stor del av sin vardag, därav är det viktigt att förskollärare har redskap för att kunna agera. I förskolans läroplan, barnkonventionen och socialtjänstlagen uttrycks barns rättigheter och vuxnas skyldigheter. LÄS MER

  2. 17. "Misstanke betyder inte att vi ska ha några bevis" : En kvalitativ studie om skolkuratorers arbete i samband med att de misstänker att ett barn far illa

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Martyna Bornikowska; Rebecca Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Report of concern; school counselor; suspicion; abuse; neglect; Orosanmälan; skolkurator; misstanke; våld; omsorgsbrister;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate school counselors' work with issues related to concerns that a child is being harmed due to abuse or neglect, and what they believe affects their decision to submit or not to submit a report of concern. The study uses a qualitative method with semi structured interviews. LÄS MER

  3. 18. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :liridona Krasniqi; Amanda Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Children who get hurt; behavior; preschool; preschool teacher; maltreatment; wellness; neglect.; Nyckelord: Barn som far illa; beteende; förskola; förskollärare; missförhållande; mående; omsorgssvikt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER

  4. 19. "Jag som lärare gör väldigt sällan en orosanmälan" : - gymnasielärares förhållningssätt till anmälningsskyldigheten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ida Segervald; Ebba Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsskyldighet; gymnasielärare; orosanmälan; skola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur gymnasielärare i Sverige förhåller sig till sin anmälningsskyldighet i Socialtjänstlagen 14:1 när de får kännedom eller misstänker att ett barn upp till 18 år far illa. En kvalitativ metod tillämpades med fyra semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare. LÄS MER

  5. 20. För barnets bästa : Sjuksköterskors erfarenheter av att möta barn som far illa eller riskerar att fara illa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Julia Petersson; Christian Andersson; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterskor; Erfarenheter; Barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som far illa eller riskerar att fara illa kan ta sig i uttryck genom såväl fysiskt, psykiskt, sexuellt och bevittnat våld samt försummelse. Då detta inte upptäcks finns risk för långsiktiga konsekvenser för barnet. Vidare har sjuksköterskor anmälningsplikt vars syfte är att säkerställa barnets säkerhet. LÄS MER