Sökning: "pedagogers förhållningssätt barn och kollegor"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden pedagogers förhållningssätt barn och kollegor.

  1. 1. "Det kallas lärplatta" : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av lärplattan i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josephin Neuendorff; Hedvig Linde; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; IKT; digital kompetens; lärplatta; Lpfö 18; fenomenologi;

    Sammanfattning : I Läroplanen framgår det att förskolan ska ge barn förutsättningar att använda digitala verktyg och att utveckla en adekvat digital kompetens (Lpfö 18, 2018, s. 9). Det krävs således en kompetens hos pedagoger verksamma i förskolan för att nå upp till de ökade kraven som ställs på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Anknytning under inskolningsperioden : Pedagogens roll som kompletterande anknytningsperson

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Suzanna Lozano; Alexandra Sahl; [2019]
    Nyckelord :anknytning; trygg bas; trygghet; otrygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn behöver trygghet för att utvecklas och vilja vara delaktiga i förskolans aktiviteter. Vi har valt att undersöka hur pedagoger arbetar för att etablera trygghet och en anknytning med barn under inskolningsperioden. Vi har dessutom undersökt om det förs dokumentation eller uppföljningsarbete gällande barns anknytning. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn : En intervjustudie om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emilia Artemczyk; Yekbun Malak; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; flerspråkiga barn; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan. Frågeställningarna för att besvara vårt syfte är följande: Hur beskriver pedagogerna sitt förhållningssätt till flerspråkighet i förskolan? Hur beskriver pedagogerna sitt arbete med att stötta flerspråkiga barns språkutveckling? Metoden som använts för att besvara syftet och frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Förskolan är som ett litet samhälle" : Om demokratisk samvaro i förskolan - barns möjligheter till delaktighet och inflytande En studie om sex pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Stålgren; Emma Nylund; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokratiuppdraget; Demokratisk samvaro; Förhållningssätt; Förskola; Inflytande; Kvalitativ metod; Självständighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att belysa pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Tidigare forskning inom området menar att barns delaktighet och inflytande begränsas i förskolans verksamhet på grund av olika faktorer som exempelvis tidsbrist, kompetens, pedagogers förhållningssätt, barngruppens storlek, organisation och miljö. LÄS MER

  5. 5. "Titta! Vi håller på att lösa ett problem, vill du vara med?" : En essäuppsats om pedagogers delaktighet i barns lek

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Wingren Björk; [2017]
    Nyckelord :Play; Children; Pedagogues; Preschool; Participation; Communication; Roger Säljö; Sociocultural theory; Lek; Barn; Pedagoger; Förskola; Delaktighet; Kommunikation; Roger Säljö; Sociokulturella teori;

    Sammanfattning : This essay begins with a story that reveals the encounter between pedagogues and children in their free play. In the first part, To be with or stand outside I describe how me and my colleague who are in the pre-school yard meet children through the different ways we participate or don’t participate in their play. LÄS MER