Sökning: "pedagogik geografi"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden pedagogik geografi.
21. Den digitala surfplattan och fältstudien : En studie av geografilärares bedömningsarbete av gruppredovisningar
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Enligt tidigare forskning upplever många lärare tveksamhet inför fältstudier och arbete med geografiska informationssystem (GIS). Undervisning och lärande styrs ofta av på vilket sätt bedömningen är utformad och studien undersöker hur lärare bedömer elevens lärande inom geografiämnet, i grundskolans senare år och hur elever i sina presentationer interagerar med surfplattor som medierande redskap och hur lärare kan urskilja elevernas geografiska förmågor efter en fältstudie. LÄS MER
22. Vit maktordning i geografiämnet? : En diskursanalys av mellanstadiets geografiläroböcker (1995-2009)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsen omfattas av enläroboksanalys av sex geografiläroböcker för mellanstadiet därsyftet är att ur ett maktperspektiv studerabeskrivningar av svarta och vita amerikaner. Metoden somanvänds är kritisk diskursanalys och analysmaterialet består av både text och bild. LÄS MER
23. Geografi i skolan : En studie om läroplanens betydelse för ämnet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur författare av läroplanen samt lärare i SO ser på den nya läroplanen och kursplanen i geografi. Bakgrunden till arbetet är att det nyligen har bearbetats en ny kursplan i ämnet geografi vilket har medgett förändringar i hur ämnet ska bearbetas. LÄS MER
24. Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jämförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste åren allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjämförelser. Samtidigt som vi jämför oss allt mer med andra länder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhällsutvecklingen. LÄS MER
25. Centrala Begrepp som Länken Mellan Ämnen : En undersökning av de centrala geografiska begreppens interdisciplinaritet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Language is an important indicator of the interdisciplinarity of a certain subject. Therefore this study evaluates the use of central geographical words and concepts, by teachers and students, in seven communal, non-optional subjects in a Swedish upper secondary school. LÄS MER