Sökning: "pedagogik geografi"

Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade orden pedagogik geografi.

  1. 6. IKT i skolan - för undervisningens skull

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Jonas Hallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur undervisningen påverkades av IKT. Det ansåg jag vore intressant att undersöka eftersom teknik nu är en bestående del av både elevers och lärares arbetsdag. LÄS MER

  2. 7. Läskulturer i geografiämnet : - En studie av vilka läsförmågor som tränas genom arbete med elevuppgifter i två geografiläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; grundskola åk 4-6; läsförståelse; läskulturer; lässtrategier;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs en kvalitativ undersökning av två läromedel i geografi. Läromedlen har undersökt utifrån vilka lässtrategier som tränas genom arbete med elev­uppgifterna. Uppgifterna placeras i en av de tre läskulturerna centripetalläsande, alltså uppgifter som rör texten i sig. LÄS MER

  3. 8. Synliga eller osynliga? : En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku; [2020]
    Nyckelord :Sveriges nationella minoritetsgrupper; samer; judar; tornedalingar; sverigefinnar; romer; läroböcker; andrafiering; följemeningar;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att genom en undersökning belysa och beskriva hur Sveriges fem nationella minoritetsgrupper framställs i historia-, religions-, geografi- och samhällskunskapsböcker. Tidigare forskning inom fältet har konstaterat att fakta om Sveriges nationella minoritetsgrupper i läroböcker till stora delar är bristfällig och bygger delvis på schablonartade stereotyper. LÄS MER

  4. 9. Kollaborativt lärande i geografi : Om kollaborativ undervisning och bedömning i geografi på högstadiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Gustav Elfström; [2020]
    Nyckelord :Kollaborativt lärande; kollaborativ undervisning; kollaborativ bedömning; geografi; högstadiet; elevdelaktighet.;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete har varit att öka kunskapen om hur kollaborativ undervisning och en kollaborativ bedömningsprocess påverkar lärandet och måluppfyllelsen i ämnet geografi. Lektionsserien genomfördes med två klasser i årskurs 8. LÄS MER

  5. 10. INGEN MÄNNISKA ÄR EN Ö : En litteraturanalys utifrån representation av genus, etnicitet och funktionsvariationer i fyra skönlitterära böcker för skolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Lind; Therese Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :undervisning; skönlitteratur; skolans mellanår; intersektionalitet; genus; etnicitet; funktionsvariation;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks representationen av genus, etnicitet samt personer med funktionsvariationer i fyra vanligt förekommande skönlitterära böcker, ämnesöverskridande i svenska och geografi, för barn i skolans mellanår. Böckerna som analyseras är Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (2017), Pojken och Tigern - en Sverigesaga (2002), Fröken Europa (2004) och Kompassresan (2009). LÄS MER