Sökning: "pedagogik och bemötande"

Visar resultat 11 - 15 av 399 uppsatser innehållade orden pedagogik och bemötande.

  1. 11. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  2. 12. Optimering av Kriminalvårdensutslussningsmetod : Familjehemskonsulenters upplevelser av handledning som metod för att skapa relationer och främja lärande hos familjehem och kriminalvårdsklienter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Caroline Franzén; Molly Sammland; [2023]
    Nyckelord :Familjehemsvård; Kriminalvård; handledning; återanpassning; proximal utvecklingszon; situerat lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur konsulenter genom handledning som metod, skapar relationer och främjar lärande hos familjehem och kriminalvårdsklienter på vårdvistelse. Studien har undersökt hur grupphandledning för konsulenterna upplevs och används som kollegialt stöd. LÄS MER

  3. 13. "Utan barns inflytande ser jag inte hur förskolans verksamhet skulle kunna bedrivas" : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Karlsson; Emma Åkerfelt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur förskolläraren påverkar i kommunikation med barn och hur de möjliggör barns delaktighet och inflytande under samlingen. Frågeställningarna som studerades var: Vad har pedagogen för uppfattningar om delaktighet och inflytande? Hur planeras samlingen för att främja barns delaktighet och inflytande? Hur möjliggör pedagogen barns delaktighet och inflytande i samlingen? I studien har semistrukturerade intervjuer med förskollärare samt observationer av samlingen använts för att samla in empiri. LÄS MER

  4. 14. Kognitiv tillgänglighet på folkbibliotek : En kvalitativ intervjustudie om kognitiv tillgänglighet för personer med kognitiva funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Alm; Karin Alm; [2023]
    Nyckelord :bibliotek; kognitiv tillgänglighet; kognitiv funktionsnedsättning; information; informationskategorier; biblioteksutveckling; bemötande; delaktighet;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute with knowledge on how library staff work to increase cognitive accessibility for people with cognitive disabilities in libraries. According to the Swedish Library Act and The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UNCRPD), people with cognitive disabilities are a priority group. LÄS MER

  5. 15. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER