Sökning: "pedagogisk inställning"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden pedagogisk inställning.

  1. 1. Gymnasieelevers motiv till att läsa svenska som andraspråk. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att läsa sva på gymnasiet och deras erfarenheter av flerspråkighet i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anders Bertilsson; [2024-01-31]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; sva; flerspråkighet; val;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att läsa ämnet svenska som andraspråk, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspråkighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats där elevernas livsvärldar och dess språkliga repertoarer anses påverka elevernas beslut och förhållningsätt (Busch 2017). LÄS MER

  2. 2. Hur socialpedagoger upplever sitt arbete med ensamkommande barn och ungdomar : En kvalitativ studie om arbete med ensamkommande barn och ungdomar inriktat mot socialpedagogik utifrån ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Prshang Rahimi; [2023]
    Nyckelord :Socialpedagogik; sociokulturellt perspektiv; lärprocesser och relation.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur socialarbetarna ska bemöta ensamkommande barn och ungdomar samt utveckla sina teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter inom detta område vilket i sin tur kommer att bidra till bättre integration. Att fly från hemlandet är mycket svår upplevelse och det ställer oerhört stora krav på vuxna som möter ensamkommande barn och ungdomar som förlorar sin trygghet. LÄS MER

  3. 3. Elevers inställning till kamrathandledning med testbaserat lärande inom fysikundervisningen i högstadiet. : Utvecklingsarbete - kompletterande pedagogisk utbildning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Eva L. Nygren; [2023]
    Nyckelord :fysikundervisning; kamrathandledning; peer instruction; testbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att på vetenskaplig grund bepröva erfarenheter genom att kritisk granska och utvärdera den egna undervisningen. Undervisningen har planerats och genomförts inom en lektionsserie i ämnet fysik som en del av den sista VFU-praktiken i kompletterande pedagogisk lärarutbildning (KPU). LÄS MER

  4. 4. Högläsning i skolan som pedagogiskt verktyg för att främja läsförståelse : En kvalitativ studie av fem lärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Catya Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; svenska; pedagogik; studie;

    Sammanfattning : Högläsning är en pedagogisk aktivitet som har stor inverkan på barns språk och läsförståelse. För att få en inblick i några lärares tankar och undervisningsmetoder i högläsning har denna studie utförts. Syftet med studien var att se hur lärare använder sig av högläsning och vilka fördelar de såg i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Hjälpande eller stjälpande? : En kvantitativ undersökning om användningen av lärplattan i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Hagström; Albin Thelander; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; enkät; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger använder sig av det digitala verktyget lärplattan i det vardagliga pedagogiska arbetet i förskolan. Studien syftar även till att undersöka hur de två yrkesgrupperna barnskötare och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt, samt om inställning påverkar pedagogers användning av verktyget. LÄS MER