Sökning: "pedagogiska metoder i förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 120 uppsatser innehållade orden pedagogiska metoder i förskola.

  1. 16. ”Varje gång personalen anstränger sig och använder drama lyser det i barnens ögon” : En kvalitativ studie om pedagogiskt drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Eriksson; Vicktoria Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; förskola; förskollärare; demokrati.;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från förskollärares förhållningssätt och deras användande av pedagogiskt drama i förskolan för att utveckla barns lärande. Studien har utförts genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. I dataanalysen har vi använt oss av Sternudds (2000) drama pedagogiska perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Barns inflytande över lärmiljön : Vuxna och barns perspektiv på en förskolas arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carina Eksberg; Katarina Viiala; [2021]
    Nyckelord :inflytande; förskola; lärmiljö; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan ska enligt olika styrdokument erbjuda barn en tillgänglig lärmiljö samt ge dem inflytande över sin vardag. Denna studie kommer att belysa vuxnas och barns perspektiv på inflytande över lärmiljöer på en förskola. LÄS MER

  3. 18. Pedagogiska metoder för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sirood Hasan; Khoshy Khalid; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; språkutveckling; flerspråkighet; högläsning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökningen är att ta reda på vilka allmänna pedagogiska metoder förskollärarna använder som kan påverka och möjliggöra för flerspråkiga barn att utveckla sitt andraspråk (svenska) på förskolan. Vi kommer även att lyfta specifikt förskollärares beskrivningar om hur de upplever att högläsningen blir stimulerande och effektivt för flerspråkiga barn samtidigt vill vi ta reda på vilka attityder och förhållningsätt pedagoger har till flerspråkighet. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares förhållningssätt till sitt arbete med de tysta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Savannah Meglic; Sanna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Socialt samspel; Sociokulturellt perspektiv; Trygghet; Tysta barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att studera hur förskollärare förhåller sig i sitt pedagogiska arbete med de tysta barnen. Detta eftersom de tysta barnen tenderar till att ”glömmas bort” och missa viktiga delar som gynnar deras utveckling. LÄS MER

  5. 20. Lekens betydelse för barns sociala samspel i förskolans verksamhet : Ur pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Boussard; Jasmine Yung; [2021]
    Nyckelord :förskola; barns sociala samspel; social utveckling; lekens betydelse; pedagogers perspektiv; upplevelser; uppfattningar;

    Sammanfattning : Leken är central i barns vardag på förskolan. Läroplanen för förskolan framhäver lekens betydelse för barns utveckling och lärande, eftersom den har ett helt avsnitt om lek i dess värdegrund (Läroplanen 2018 Lpfö 18). LÄS MER