Sökning: "pedagogiska rum i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden pedagogiska rum i förskolan.

  1. 6. Förskolans lärmiljöer : En fallstudie om förskolans lärmiljöer i tidigare och nybyggda förskolelokaler

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Engström; [2021]
    Nyckelord :fallstudie; fysisk lärmiljö; förskolans lärmiljöer; förskolans lokaler; pedagogisk gåtur; rumsligt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskolans lärmiljöer och om faktorer som tillskrivs möjligheter och begränsningar för förskolans uppdrag i befintliga och nybyggda förskolelokaler. Själva processen och framtagandet av den nybyggda förskolan ingår i undersökningen utifrån förskolepersonalens och skolledningens perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Var sak på sin plats : En studie om pedagogers makt i förskolan i förhållande till eget intresse och syn på lärande och pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bellis Reijnow; [2021]
    Nyckelord :barns inflytande och delaktighet; lärmiljö; makt; maktperspektiv; pedagogens självinsikt;

    Sammanfattning : Det finns många studier som utgår från barnperspektiv och makt, men färre som berör pedagogernas agerande utifrån ett maktperspektiv. Därför har jag valt att inrikta mig på material, plats och rum på förskolan, sett ur ett maktperspektiv med det psykosociala som bakgrund. LÄS MER

  3. 8. ÖVERGÅNGEN TILL FÖRSKOLEKLASS FÖR BARN SOM UPPVISAR SÅRBARHET

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Tenblad; [2020-04-16]
    Nyckelord :övergång; sårbarhet; förskoleklass; förskollärare; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare i förskolan och i förskoleklass ser på övergången till förskoleklass för barn som uppvisar sårbarhet utifrån möjligheter, hinder, samarbetsformer och den egna yrkesrollen. Denna kvalitativa studie är inspirerad av en utvecklingsekologisk teori som utgår från samspelet mellan individen och den omgivande miljön. LÄS MER

  4. 9. Tid, rum och ro : En kvalitativ studie om estetikens utrymme i förskolan utifrån ett neomaterialistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ara Hawrami; Ya-Sosseh Njie; [2019]
    Nyckelord :Estetik; neomaterialism; förskola; agens; intra-aktion; pedagogiska miljöer; mänskliga- och ickemänskliga materialiteter;

    Sammanfattning : Med hjälp av de genomförda observationerna uppdagas estetikens essens tillsammans med dess essentiella beståndsdelar. Genom litteraturen kring estetik och den neomaterialistiska teorin som studien presenterar, anser vi att det finns en koppling mellan teorins syn på materialiteter i ständigt sammanflätande företeelser av agens och kraft samt estetikens förmåga att förbinda mänskliga- och ickemänskliga materialiteter. LÄS MER

  5. 10. "Det är ju ytterligare ett rum på förskolan, ta vara på det!" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur de förhåller sig till utomhuspedagogiska aktiviteter i sin dagliga verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Sundin; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; teachers approach; preschool playground; didactics; Utomhuspedagogik; pedagogers förhållningssätt; förskolegård; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de förhåller sig till utomhuspedagogiska aktiviteter i sin dagliga verksamhet.   Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare i en stor stad. LÄS MER