Sökning: "pedagogiska rum i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade orden pedagogiska rum i förskolan.

  1. 11. ”Du hör väl på ordet att det ska vara en man?” - En kvalitativ studie om förskolebarns förhållningssätt till genus, miljö och material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Egzona Rashiti; Muzhgan Borhanzai; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; material; miljö; performativitet; roller;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att uppmärksamma olika könsroller i barnens lek, som möjliggörs av miljöuppbyggnaden och det tillgängliga materialet i förskolan. Studien grundar sig på fältundersökningsobservationer och fältanteckningar. LÄS MER

  2. 12. Miljöns betydelse för barns lek och lärande: utformning ur ett makt- och demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Mjövik; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Lek; Lärande; Makt; Miljö; Sociokulturellt perspektiv; Utformning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskolans pedagogiska inomhusmiljö och dess betydelse för barns lek och lärande samt att analysera miljön och dess utformning utifrån ett makt- och demokratiperspektiv. Studien har genomförts på en förskola som ligger i ett mindre samhälle i södra Skåne. LÄS MER

  3. 13. Förskolan 'Dragspelet'

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Moa Maurex; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Kvarteret Framnäs; Hagalund; Solna;

    Sammanfattning : I Vasalund i Solna ska en ny förskola byggas. Platsen, en höjd strax norr om Solna centrum, ligger i ett bostadsområde med främst villor. Här har tidigare funnits en förskola, men efter att den revs på grund av fuktskador behövs nu en ny. Utmaningen ligger i att skapa generösa och pedagogiska utrymmen på en mycket begränsad yta. LÄS MER

  4. 14. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 15. Drömmar för musikämnet : En kvalitativ intervjustudie där musikdidaktiken beskrivs i förskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linda Bäckvall; [2018]
    Nyckelord :Music Didactics; Musicking; Preschool Teacher; Preschool; Music Activity; Dreams.; Musikdidaktik; musicking; förskollärare; förskola; musikaktivitet; drömmar.;

    Sammanfattning : The purpose of this degree project is to describe and analyze how pre-school teacher´s didactically arrange different music activities in the work. To gain understanding and the importance of music didactics in preschool. LÄS MER