Sökning: "pedagogiska rum i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade orden pedagogiska rum i förskolan.

  1. 21. Främjande av berättande i förskolan : En studie om förskollärares strategier för att främja berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Sör; [2017]
    Nyckelord :Preschool; narration; oral narrative; strategies; learningobjects; variation theory; environments; material; Förskola; berättande; muntligt berättande; strategier; lärandeobjekt; variationsteori; miljöer; material;

    Sammanfattning : The purpose of my study was to find out what strategies educators use in preschool to promote narrative, both regarding the educators themselves and the children's narrative. This I wanted to find out by interviewing preschool teachers regarding how they feel that the preschool's activities and their actions promote the narrative, as well as the materials and environments used for this purpose. LÄS MER

  2. 22. Förskolan som barnens plats eller plats för barnen : Pedagogiska läromiljöer som skapas av barnen, pedagoger och fysisk miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aygul Dusmukhametava; Fatemeh Sadat Seyedi; [2017]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk lärmiljö; sociokulturell teori; barnperspektiv; material;

    Sammanfattning : Syfte med vår studie är att bidra med kunskap om den fysiska miljön som pedagogisk lärmiljö i förskolan. Våra frågeställningar fokuserar på pedagogernas och barnens erfarenheter av de fysiska miljöerna samt hur de miljöerna ser ut på olika förskolor. LÄS MER

  3. 23. ”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Lena Danielsson; [2016-03-02]
    Nyckelord :hörselnedsättning; inkludering; delaktighet; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har blivit vanligare att allt fler barn med hörselnedsättning går inkluderade tillsammans med hörande barn i förskolan och skolan. LÄS MER

  4. 24. ”Det är bra att ha ett brett spektra när man tänker matematik så att alla får chansen att vara nyfikna och utforskande” : En intervjustudie om hur och i vilka situationer matematik synliggörs för förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Albertsson; [2016]
    Nyckelord :Pedagogiskt program för förskolan; kompetensutveckling; läroplansteori; läroplanen för förskolan; matematik i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att fördjupa förståelsen för hur förskollärare uttrycker att de synliggör matematik för förskolebarn. Fyra förskollärare har intervjuats och av deras utsagor framgår att förskolebarnen ges möjlighet att utveckla ett brett spektra inom matematik. LÄS MER

  5. 25. ”Böcker och berättande är grogrunden för de små barnens språkutveckling.” : Några förskollärares inställning till berättande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jessica Andersson; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling; muntligt berättande; förskola; högläsning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om några förskollärares inställning till muntligt berättande i förskolan. Syftet med studien var att få kunskap om vilken syn några förskollärare har till berättande, hur ofta berättandet sker samt olika former av berättande som används på förskolorna. LÄS MER