Sökning: "perspectives of special need education"

Visar resultat 16 - 20 av 72 uppsatser innehållade orden perspectives of special need education.

  1. 16. En förskola för alla : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av att arbeta med delaktighet för barn i behov av sörskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Nyström; [2021]
    Nyckelord :Children i need of special support; Participation; Preschool; Inclusion; Special education perspectives; Barn i behov av särskilt stöd; Delaktighet; Förskola; Inkludering; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. Sjuksköterskors syn på sitt omvårdnadsansvar i vården av patienter i livets slutskede på sjukhus : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jenny Kristensson; Ingrid Maechel; [2021]
    Nyckelord :Acute care setting; End of life care; Hospital; Nursing role; Palliative care; Responsibility; Akut vårdkontext; Ansvar; Palliativ vård; Sjuksköterskans roll; Sjukhus; Vård i livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den palliativa vården syftar till att främja bästa möjliga livskvalitet för människor drabbade av obotlig, livshotande sjukdom. För att den sista tiden i livet ska bli så bra som möjligt för patienter och närstående krävs en helhetssyn på människan där hänsyn tas till både fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov och att vården ges utifrån patientens önskemål. LÄS MER

  3. 18. Elevers upplevelser av stödinsatser : Hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram upplever stödinsatser och delaktighet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Gren; Marlene Mathis; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Categorical perspective; Participation; Pathogenic perspective; Relational perspective; Salutogenic perspective; Special education; Students experiences; Support measures; Delaktighet; Elevers upplevelser; Kategoriskt perspektiv; Patogent perspektiv; Relationellt perspektiv; Salutogent perspektiv; Specialpedagogik; Stödinsatser; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Målsättningen med föreliggande studie är att bidra med kunskap om elevers upplevelser av stödinsatser och delaktighet i grundskolan. Det är sällan som elevernas upplevelser lyfts fram i forskning och syftet med denna studie är därför att belysa hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram, ser på de stödinsatser de fått, eller önskat att de fått, i grundskolan samt deras upplevelse av delaktighet under samma period. LÄS MER

  4. 19. Får jag vara med? : En studie om barns och vårdnadshavares upplevelser rörande inkluderingen i skolan av barn med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cristin Svedberg; Jasmine Etemadi; [2020]
    Nyckelord :Elementary school; ADHD; inclusive education; additional adjustments; geographical variation;

    Sammanfattning : This thesis is based on questionnaire survey conducted with 223 respondents, whereof 120 are parents and 103 are children. The purpose of the study was to investigate these respondents’ point of view on inclusive education for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). LÄS MER

  5. 20. Hur ska vi göra nu då? - En studie om åtgärdsprogram för elever med grav språkstörning i specialskolan.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Eklund; [2020]
    Nyckelord :Individualized Education Program; Language Impairment; Relation between needs and interventions; Special School; Systems Theory; Grav språkstörning; Relation behov-åtgärd; Specialskola; Systemteori; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Eklund, Louise (2020). Hur ska vi göra nu då? - En studie om åtgärdsprogram för elever med grav språkstörning i specialskolan. Speciallärarprogrammet grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER