Sökning: "perspectives of special need education"

Visar resultat 26 - 30 av 72 uppsatser innehållade orden perspectives of special need education.

  1. 26. Tidiga insatser - Hur kompetensen hos speciallärare med inriktning mot matematik används för att garantera tidigt stöd

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Monica Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Read-write-count-guarantee; special teacher; mathematics; early intervention; proactive work; Läsa-skriva-räkna-garantin; speciallärare; matematik; tidiga insatser; proaktivt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie har ett tvådelat syfte. Huvudsyftet är att bidra med kunskap om hur kompetensen hos speciallärare med specialisering mot matematikutveckling används för att garantera tidigt stöd i matematik. LÄS MER

  2. 27. Collaborative problem solving (CPS) och elever som utmanar med sitt beteende utifrån perspektiv från specialpedagogisk diskurs

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Franzén; [2020]
    Nyckelord :Collaborative problem solving CPS ; challenging behaviour; discourse analysis; special education;

    Sammanfattning : This study aims to contribute to a deeper understanding of the CPS model in the perspectives of special education discourse.The purpose of this study is to analyze how Ross Greenes way of describing students with challenging behavior in the CPS-model are interpreted by special education teachers and correlated with special education discourse. LÄS MER

  3. 28. ”Dialog med eleverna är ett av fundamenten i min profession” : en enkätstudie om elevers delaktighet i val av anpassningar vid dyslexi

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Hahn; Jessica Ekenheim Sebina; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; participation; reading and writing difficulties; special educational perspectives; special support; student influence; transitions between stages; Dyslexi; delaktighet; elevinflytande; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogiska perspektiv; särskilt stöd; överlämningar mellan stadier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utreda hur speciallärares eller specialpedagogers tillvägagångssätt ser ut, när de tar reda på vilka anpassningar som gynnar elever med dyslexi. Detta undersöks genom att studera hur olika gymnasieskolor utformar anpassningar eller använder sig av de anpassningar som eleven har haft tidigare på högstadiet, samt ta reda på hur överlämning görs, mellan de stadierna. LÄS MER

  4. 29. Konsten att bedöma kunskaper hos elever i grundsärskolan : En intervjustudie med lärare som tar emot nya elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Andersson; Ulrica Brogren; [2020]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; knowledge assessment; special education teachers; Curriculum ideologies; M. S. Schiro; grundsärskolan; intellektuell funktionsnedsättning; övergångar; kunskapsbedömning; speciallärare; undervisnings ideologier; M. S. Schiro;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur lärare i grundsärskolan ser på sitt bedömningsuppdrag isamband med att nya elever tas emot i verksamheten. I grundsärskolan undervisas elever som pågrund av en intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte bedöms ha förutsättningar att uppnågrundskolans kunskapskrav. LÄS MER

  5. 30. "Alla lär ju känna varandra" : En studie för att undersöka om en serie med sex filosofiska samtal ökar känslan av delaktighet hos elever på en högstadieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Catharine Jonsson Nilsson; Simon Rautila; [2020]
    Nyckelord :exploratory conversations; participation; philosophical dialogue; pro-social behavior; delaktighet; filosofiska samtal; prosocialt beteende; utforskande samtal;

    Sammanfattning : In an everchanging world where information flows freely and we are continually awash with new truths, we need to equip our children and our youth with the ability to face it with confidence and knowledge. To understand values such as democracy and the equal value of all, reflection and argumentation must take place in the room. LÄS MER