Sökning: "perspectives of special need education"
Visar resultat 26 - 30 av 72 uppsatser innehållade orden perspectives of special need education.
26. Tidiga insatser - Hur kompetensen hos speciallärare med inriktning mot matematik används för att garantera tidigt stöd
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogikSammanfattning : Denna studie har ett tvådelat syfte. Huvudsyftet är att bidra med kunskap om hur kompetensen hos speciallärare med specialisering mot matematikutveckling används för att garantera tidigt stöd i matematik. LÄS MER
27. Collaborative problem solving (CPS) och elever som utmanar med sitt beteende utifrån perspektiv från specialpedagogisk diskurs
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study aims to contribute to a deeper understanding of the CPS model in the perspectives of special education discourse.The purpose of this study is to analyze how Ross Greenes way of describing students with challenging behavior in the CPS-model are interpreted by special education teachers and correlated with special education discourse. LÄS MER
28. ”Dialog med eleverna är ett av fundamenten i min profession” : en enkätstudie om elevers delaktighet i val av anpassningar vid dyslexi
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att utreda hur speciallärares eller specialpedagogers tillvägagångssätt ser ut, när de tar reda på vilka anpassningar som gynnar elever med dyslexi. Detta undersöks genom att studera hur olika gymnasieskolor utformar anpassningar eller använder sig av de anpassningar som eleven har haft tidigare på högstadiet, samt ta reda på hur överlämning görs, mellan de stadierna. LÄS MER
29. Konsten att bedöma kunskaper hos elever i grundsärskolan : En intervjustudie med lärare som tar emot nya elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur lärare i grundsärskolan ser på sitt bedömningsuppdrag isamband med att nya elever tas emot i verksamheten. I grundsärskolan undervisas elever som pågrund av en intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte bedöms ha förutsättningar att uppnågrundskolans kunskapskrav. LÄS MER
30. "Alla lär ju känna varandra" : En studie för att undersöka om en serie med sex filosofiska samtal ökar känslan av delaktighet hos elever på en högstadieskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : In an everchanging world where information flows freely and we are continually awash with new truths, we need to equip our children and our youth with the ability to face it with confidence and knowledge. To understand values such as democracy and the equal value of all, reflection and argumentation must take place in the room. LÄS MER