Sökning: "perspectives of special need education"

Visar resultat 31 - 35 av 72 uppsatser innehållade orden perspectives of special need education.

  1. 31. Tillgängliga lärmiljöer för elever med NPF : Från Flexenhet till Flexteam

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jeanine Kaparaye; [2019]
    Nyckelord :Accessible learning environments; Competence of neuropsychological deficits; Flexible organisation; Flexible resource room; Special education classroom; Flexenhet; Flexteam; Inkludering; Tillgängliga lärmiljöer; NPF kompetens; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flexenheter och flexteam som startades i en av Sveriges kommun, för att anpassa lärmiljöer till elever med funktionsnedsättningar, framför allt elever inom autism och ADHD. Undersökningen bygger på följande frågor: Vad är syfte med denna valda organisation? Hur bidrar organisationen till tillgänglighet för denna grupp elever? Vilka utmaningar och utvecklingsområden kan identifieras inom den valda organisationen? Kvalitativ forskningsmetod användes i studien och semi-strukturerade intervju och fokusgruppsintervjuer genomfördes för att samla in empirin. LÄS MER

  2. 32. Vårdat, enkelt och begripligt? - En undersökning med fokus på barns och ungas möjligheter att förstå domskrivningar i LVU-mål utifrån klarspråkskravet, ett rättssäkerhets- och ett rättsstatsperspektiv, och barnets rätt att bli hörd enligt artikel 12 i barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adrian Andersson; [2019]
    Nyckelord :Familjerätt; barnrätt; klarspråkskravet; barnkonventionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Mitt huvudsyfte med denna uppsats är att förstå och redogöra för vad den svenska lagstiftningen ställer upp för krav på förvaltningsrätter gällande motiveringsskyldighet, språk och språkbehandling. Vidare är mitt syfte att undersöka om förvaltningsrätters domskrivningar är godtagbara sett från ett rättssäkerhets- och ett rättsstatsperspektiv, samt om de uppfyller klarspråkskravet och barnets rätt att bli hörd enligt artikel 12 i Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). LÄS MER

  3. 33. "Får vi bara rätt förutsättningar så kan ju varenda en prestera ..." : Lärares beskrivningar av arbetet med extra anpassningar, dess förutsättningar och organisation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Vennberg Modig; Sofie Öhlund; [2019]
    Nyckelord :additional adaptions; inclusive education; special education perspectives; student in need of special education; teachers teaching; extra anpassningar; elever i svårigheter; inkludering; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Research in inclusive education lacks studies in examining how teachers experience their work. The aim of the study was to contribute knowledge regarding teachers’ own perspective on the work with additional adaptations and the prerequisites to meet students’ different needs from classes year 7-9. LÄS MER

  4. 34. "De kommer alltid för sent!" : En vetenskaplig essä om kommunikationsproblem mellan föräldrar och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sonja Aleksic; [2019]
    Nyckelord :Preschool; parents; cooperation; power; communication; professionalism; Förskola; föräldrar; samverkan; makt; kommunikation; professionalitet;

    Sammanfattning : My science- and experience based essay depicts the communicative difficulties I perceive with a special parent couple at my preschool. My questions are: What kind of relationship can I have with the parents based on my duty ethics, utility ethics and virtue ethics? How can the power between me and the parents be described from a power perspective? How can my practical knowledge help me deal with parents who are late? In the essay I present my interpretation of two self-experienced situations that I illustrate in two different stories. LÄS MER

  5. 35. Hur ger man rätt stöd? : En pedagogisk reflektion över särskilt stöd på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lena Odell; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how the leisure activities can be affected if the support fails for the students who need special support. And how teachers in leisure centers work with children in need of special support. The leisure center should be a complementary activity for school and preschool, an activity opens to all children. LÄS MER