Sökning: "planerad fysisk aktivitet"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden planerad fysisk aktivitet.

  1. 11. Det är vi pedagoger som bidrar till att gården blir en utmaning : En studie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik och förståelsen för begreppets innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Nyman; Rebecka Nordling; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; förhållningssätt; undervisning; pragmatiska teorin; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vår uppsats undersöker utomhuspedagogik och på vilket vis förskollärares förhållningssätt och förståelse av begreppet påverkar undervisningen. Både förskolans läroplan samt Barnkonventionen understryker att barn ska få möjlighet till att vistas i olika utomhusmiljöer för att lära sig att respektera miljöerna. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares uppfattning av rörelsekultur i förskolans verksamhet : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens uppfattningar och syften inom rörelsekultur hos barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Israelsson; Sandra Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; Preeschool; Movement culture; Fysisk aktivitet; Förskola; Rörelsekultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra förskollärares uppfattningar kring rörelsekulturer i förskolan: Vi har använt oss av metoden med halvstrukturerade intervjuer med åtta utbildade förskollärare för att få en så tydlig bild som möjligt av deras uppfattningar. I intervjuerna ställde vi öppna frågor med möjlighet till uppföljningsfrågor. LÄS MER

  3. 13. ”Vi arbetar med fysisk aktivitet eftersom det står i läroplanen” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med fysisk aktivitet i förskolan utifrån KASAM

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Madelene Wallin Börjesson; Linnea Persson; [2021]
    Nyckelord :Preeschool; physical activity; KASAM; preeschool teacher; movement; Förskola; fysisk aktivitet; KASAM; förskollärare; rörelse;

    Sammanfattning : The purpose of this study is, with help from KASAM, to describe how preschool teachers work with physical activity. The study consists of qualitative interviews made with eight preschool teachers from three different preschools. LÄS MER

  4. 14. Att främja goda fysiska aktivitetsvanor inom förskolan : En kvalitativ studie om pedagogernas upplevelser och förutsättningar kring att främja fysisk aktivitet hos förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Pernilla Wannäs; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; kvalitativ studiedesign; sociokulturellt perspektiv; stödjande miljö;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle som främjar ett mer stillasittande levnadssätt vilket bidrar till ökad risk för såväl fysisk som psykisk ohälsa bland befolkningen och framtida generationer. Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskolepedagogernas upplevelser, förhållningssätt och förutsättningar vad gäller att planera den dagliga verksamheten med syfte att främja den fysiska aktiviteten hos förskolebarnen. LÄS MER

  5. 15. Fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö : Villkor som främjar eller begränsar barns möjligheter till fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Erserum; Miriam Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Physical activity in preschool; preschool inside enviroment; Fysisk aktivitet i förskolan; förskolans inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Studien synliggör några förskollärares förhållningssätt till fysisk aktivitet i inomhusmiljön samt villkor i inomhusmiljön som möjliggör eller begränsar barns fysiska aktivitet. Tidigare forskning visar att förskolans miljö begränsar den fysiska aktiviteten och att förskollärares förhållningssätt är en bidragande faktor till att barn är fysiskt aktiva. LÄS MER