Sökning: "politiska och medie teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden politiska och medie teorier.

  1. 1. “Vi röstar på känsla” : Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022

    L3-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Eneroth; Viktoria Vracar; [2023]
    Nyckelord :Traditionella nyhetsmedier; sociala medier; nyhetskonsumtion; användningsteorin; Cultural Studies och digital klyfta.;

    Sammanfattning : AbstractTitelsida: “Vi röstar på känsla”: Ungas politiska intresse och val av nyhetskanaler inför riksdagsvalet 2022Författare: Hanna Eneroth & Viktoria Vracar Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3)Fakulteten kultur och samhälleMalmö Universitet Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Fredrik Edin Höstterminen 2022 Sociala medier har gjort det möjligt för människor att enklare vara en del av nyhetsdelning och att producera nyheter. Ett resultat av detta är att det finns möjligheter för var och en att influera och bli mer involverade i nyhetsförmedling, men samtidigt förekommer det risker. LÄS MER

  2. 2. “I am kind of reminded of my mother when I see this image” : A qualitative study within the field of political communication and the phenomenon of personalisation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Norberg; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Personalisation; Political Communication; Political Impression Management; Self Construction; Instagram; Personalisering; Politisk Kommunikation; Politisk Intrycksstyrning; Framställning;

    Sammanfattning : Social media has changed how political communication is distributed (Häussler, 2021) and has led to party leaders’ using the platforms to create an image of themselves as ordinary individuals (Bărbieru, 2020). Ahead of the 2022 election, social media is expected to play a more prominent role, with it being the source of choice for first-time voters (Internetstiftelsen, 2022). LÄS MER

  3. 3. ARG : engagemang i tider av missnöje

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Annika Engström; [2021]
    Nyckelord :Kvarteret Galten; medborgarengagemang; Arkitektupproret; Lunds Arkitektuppror; AFSL; Aktion Rädda Galten; demokrati; motdemokrati; medborgarkultur; emotioner och engagemang; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ARG – medborgarengagemang i tider av missnöje ämnar undersöka engagemanget i protesterna mot Lunds kommuns förslag om byggnationen i Kvarteret Galten. Frågeställningen syftar på hur engagemang kan förstås utifrån teorier om medborgarkultur, emotioner och engagemang samt utifrån Pierre Rosanvallons (2006) teori om motdemokrati och det rådande missnöjet gentemot politiker och det politiska systemet. LÄS MER

  4. 4. Teaterscenen som en politisk plattform : Rent och Book of Mormon som uttryck för det kulturella medborgarskapet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :William Aleman; [2020]
    Nyckelord :Musical theatre; identity; community; culture; citizenship; life politics; Social Sciences;

    Sammanfattning : “Musikalernas inflytande på samhället: Hur Rent och Book of Mormon främjar kulturellt medborgarskap” är författad av William Aleman vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Det är en kulturanalys som undersöker medborgarens rätt till att synas, höras och erkännas som identitet eller community i offentligheten, vilket arbetet menar ligger till grund för det kulturella medborgarskapet. LÄS MER

  5. 5. Fikastunder, fotbollsunder och politiska beslutsgrunder : En kvantitativ innehållsanalys av Stefan Löfvens och Annie Lööfs Instagramanvändning inför valet 2018

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rebecca Cajander; Ida Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Instagram; politisk kommunikation; gränsdragningsstrategier; Erving Goffman; Stefan Löfven; Annie Lööf; valrörelse 2018;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur två svenska partiledare, Stefan Löfven och Annie Lööf, använder sig av det sociala mediet Instagram under en sexmånadersperiod före riksdagsvalet 2018. Genom en kvantitativ innehållsanalys undersöktes uttrycken för hur Löfven och Lööf hanterade den allt mer diffusa gränsdragningen mellan privatliv och politik. LÄS MER