Sökning: "populärkultur literacy"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden populärkultur literacy.

  1. 6. Vilken Turtles är det? : En studie om populärkultur som ett verktyg för barns literacyutveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Simon Olsson; Matthew Gosling; [2016]
    Nyckelord :Pop culture; Frost; Turtles; Literacy; Conversation; Children s interests; Mediation; Appropriation; Before the Bornholmmodel; Populärkultur; Frost; Turtles; Literacy; Samtal; Barnens intressen; Mediering; Appropriering; Före Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2010) ska förskollärare arbeta utifrån barnens intressen och erfarenheter. Detta innebär att barnens egen kultur blir en del av förskolans vardag och därmed anpassar sig verksamheten efter de kulturella inslag barnen finner intressanta. LÄS MER

  2. 7. ”Indiana Jones har varit i Japan” En studie om förskoleklasselevers populärkulturella intressen och dess bidrag till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ann-Charlotte Jönsson; [2015-03-16]
    Nyckelord :Förskoleklass; Populärkultur; Literacy; 4 språkliga repertoarer;

    Sammanfattning : Syfte: Både förskola och skola ska ta sin utgångspunkt i barn och elevers rådande erfarenheter. I förskolan lyfter man också tydligt fram vikten av att utgå från barnens intresse. Idag är populärkultur en betydande del av dessa erfarenheter och intressen. LÄS MER

  3. 8. Superhjälten och pedagogen. : Ett möte mellan populärkultur och förskola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Veronica Qureshi; [2015]
    Nyckelord :Kindergarten; choice; construction of identity; literacy development; influence; popular culture; proximal zone of development; flow; jouissance.; Förskola; val; identitetskonstruktion; literacyutveckling; inflytande; populärkultur; proximala utvecklingszonen; flow och jouissance;

    Sammanfattning : Syftet med essän är att undersöka hur populärkulturens närvaro och inflytande i förskolan kan förstås utifrån olika perspektiv. Essän tar avstamp i berättelser om hur barn tar inspiration ur populärkulturella erfarenheter då de agerar, vilket leder till konsekvenser, vilka ibland kan upplevas som problematiska. LÄS MER

  4. 9. Förskolebarns populärkulturer som artefakter Preschool children´s popular cultures artifacts

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Johnsen; [2015]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Literacy; Samspel; Populärkultur;

    Sammanfattning : I samband med att samhället utvecklats har populärkulturer explosionsartat uppkommit,kanske till och med lite för snabbt. För att göra det möjligt att kunna ta del av all populärkulursom varje individ har, handlar det om att se helheten. Populärkultur styrs av kontextenberoende på situationen och vem som upplever den. LÄS MER

  5. 10. En animefilms möjligheter : film som gemensamt textarbete i en årskurs tre

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Pernilla Östenberg; [2014]
    Nyckelord :svenska med didaktisk inriktning; smdi; läsa film; föreställningsvärldar; literacy; populärkultur; film som pedagogiskt redskap; rörliga bilder i undervisningen; lärarforskning;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen skrivs inom huvudområdet svenska med didaktisk inriktning (Smdi). Undersökningen behandlar gemensam textläsning och textarbete i en årskurs tre utifrån filmen Min granne Totoro. Filmen är en animefilm som kan placeras inom populärkulturgenren. LÄS MER