Sökning: "positiv inställning till läsning"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden positiv inställning till läsning.

  1. 16. "Litteratur ger oss bilder att tänka med" : En litteraturstudie om boksamtalets påverkan på läsutvecklingen och inställning till läsning av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Johansson; Emma Ljung; [2019]
    Nyckelord :Boksamtal; barnlitteratur; läsutveckling; lärare; elev;

    Sammanfattning : I litteraturstudien behandlas ämnesområdet boksamtal. Våra tidigare erfarenheter har visat på att boksamtal oftast saknas i samband med högläsning och läsning av barnlitteratur i årskurs F–3. LÄS MER

  2. 17. Varför läsa skönlitteratur i skolan? : En undersökning om elevers och lärares tankar och attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Linda Kohlin; [2019]
    Nyckelord :Litteratur; skönlitteratur; litteraturhistoria; litterära epoker; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en undersökning av hur elevers och lärares attityder påverkar utformningen och undervisningen i momentet litteraturhistoria i gymnasiet men också elevernas generella inställning till litteratur, samt vilka hjälpmedel som finns och kan användas för att motivera och stimulera dem. Undersökningens metoder är en enkät till elever samt intervjuer med fyra gymnasielärare. LÄS MER

  3. 18. Mellan pluggvägrande pojkar och duktiga flickor. Attityder, intressen och möjligheter tillläsning bland flickor på utvalda yrkesprogram

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Andersson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks läsintresse, läsattityder och läsmöjligheter bland kvinnliga elever som studerar på gymnasieskolans yrkesprogram. Med utgångspunkt i vår samtids allt snabbare mediala och digitala utveckling finns ett behov att identifiera skönlitteraturens plats i ungdomars vardag. LÄS MER

  4. 19. Skönlitteraturens betydelse för elevers läsinlärning och läslust. : En kvalitativ studie på grundskolelärares arbete med skönlitteratur i undervisningen i årskurserna F—3.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Cecilia Ullergård Pappas; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; motivation; högläsning; tystläsning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att studera skönlitteraturens betydelse för elevers läsutveckling och läslust samt att undersöka hur grundskolelärare inom årskurserna F—3 jobbar med skönlitteratur i undervisningen. Frågeställningarna som har legat till grund för studien har varit ”hur används skönlitteratur i undervisningen för att stödja elevers läsinlärning och läslust?” och ”vad är den generella inställningen till arbete med skönlitteratur utifrån lärares perspektiv?” Detta har besvarats genom att läsa litteratur inom ämnet och genom att intervjua fyra verksamma klasslärare som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 20. ”PAPPA BRUKAR BERÖMMA MIG NÄR JAG LÄSER, OCH DET FÅR MIG ATT MÅ BRA” : En kvalitativ studie om elevers motivation, inställning och mående inför och under tiden läsningen äger rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helin Kaymaz; Johanna Stenroos; [2019]
    Nyckelord :motivation; inställning; mående; läsning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att i två olika skolor undersöka elever i mellanstadietom deras inställning, motivation och mående inför och under tiden läsningen av skönlitteratur äger rum. Materialet för studien samlades in utifrån sju semistrukturerade intervjuer med 3 elever i varje grupp från två olika skolor i olika kommuner. LÄS MER