Sökning: "positiv inställning till läsning"
Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden positiv inställning till läsning.
11. Ämnesläsundervisning i biologi : Gymnasieelevers läsning och förståelse av lärobokstext
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med detta arbete var att ta reda på hur användning av lässtrategier i biologiundervisning på gymnasiet påverkar elevernas läsförståelse av samt inställning till att läsa lärobokstext i ämnet. Undersökningen var en aktionsstudie där elever under en lektionsserie arbetade med lässtrategier utvalda för ämnet biologi, så kallad ämnesläsundervisning. LÄS MER
12. ASL-metoden och lärares digitala kompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I denna studie har vi varit intresserade av att undersöka frågan om den digitaliserade läs- och skrivundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka olika faktorer som kan påverka lärares inställning till ASL-metoden. LÄS MER
13. ”Asså, läsning är ju ändå rätt så kul” : En studie om högstadieelevers inställning till den skönlitterära läsningen i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Mycket av den forskning som finns idag visar att läsmotivationen hos skolungdomar sjunker. I denna studie undersöks högstadieelevers attityder till skönlitterär läsning i skolan samt undersöks hur det går att förändra de attityder som finns. LÄS MER
14. "Fem minuter kvar av lektionen, ta upp era bänkböcker!" : En litteraturstudie om i vilket syfte mellanstadielärare använder skönlitteratur i undervisningen och hur det påverkar elevers motivation, intresse och syn på läsning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Denna litteraturstudie belyser arbetssätt i undervisningen med anknytning till skönlitteratur samt hur dessa påverkar elevers inställning till läsning i mellanstadiet. Användningen av skönlitteratur i klassrummet varierar beroende på lärares engagemang och kunskap, vilket påverkar elevers inställning i förhållande till läsning. LÄS MER
15. Pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn : En intervjustudie om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan. Frågeställningarna för att besvara vårt syfte är följande: Hur beskriver pedagogerna sitt förhållningssätt till flerspråkighet i förskolan? Hur beskriver pedagogerna sitt arbete med att stötta flerspråkiga barns språkutveckling? Metoden som använts för att besvara syftet och frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. LÄS MER