Sökning: "positiv inställning till läsning"
Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden positiv inställning till läsning.
21. Läsning, motivation och ljudböcker : En kvantitativ studie av elevers attityder till bruket av ljudböcker som motivationsfrämjande för läsning av skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna studie innefattar en enkätundersökning på en gymnasieskola i Västra Götaland kring elevers attityder till bruket av ljudböcker, vilket kopplas samman med motivation för läsning av skönlitteratur. Enkätundersökningen genomfördes i skolan, tillsammans med närvarande lärare och var anonym. LÄS MER
22. Tyst läsning i skolan. Observationer och intervjuer av elever i årskurs 3
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: Tyst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter, The simple view of reading, Matteuseffekten. AbstractTitel: Tyst läsning i skolan – observationer och intervjuer av elever i årskurs 3. LÄS MER
23. Motiverade läsare : -Hur lärare kan arbeta för att motivera elever till läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare resonerar om utmaningen att motivera elever till läsning. Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer lärare anser påverkar elevers motivation till läsning samt hur lärare ser på sin egen roll när det handlar om att motivera elever till läsning. LÄS MER
24. Läsning och IKT : Lärares val av IKT i årskurs F–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I det här arbetet undersöks vad lärare har för inställning till IKT, vilka för- och nackdelar de upplever samt varför vissa lärare väljer att inte använda IKT i sin undervisning. För att få svar på dessa frågor har vi valt att intervjua tolv lärare som undervisar i årskurs F–3. LÄS MER
25. Läsa skönlitteratur - ett nöje eller en plåga? : En undersökning om högstadieelevers attityder till läsning av skönlitteratur och skönlitteratur i undervisningen, samt lärares arbetssätt och syn på elevers attityder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka elevers attityder till läsning av skönlitteratur och skönlitteratur i undervisningen. Syftet är även att undersöka lärares syn på elevers attityder till läsning och skönlitteratur i undervisningen, samt hur lärare använder sig av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER