Sökning: "poststrukturalistiskt perspektiv"

Visar resultat 26 - 30 av 58 uppsatser innehållade orden poststrukturalistiskt perspektiv.

  1. 26. ”Du var ganska full den kvällen, va?” En kvalitativ studie av våldtäktsmyters påverkan på tjejer som varit utsatta för våldtäkt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Janina Pettersson; Emma Gustafsson; [2015-01-27]
    Nyckelord :Våldtäktsmyter; våldtäkt; feministisk teori; diskurser.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi undersökt föreställningar och fördomar kopplade till våldtäkt. Syftet var att synliggöra våldtäktsmyter som finns i samhället och undersöka hur dessa kan komma att påverka tjejer som själva varit utsatta för våldtäkt. LÄS MER

  2. 27. Alleman på däck! : Könsroller konstrueras i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anngelica Nyberg; Felicia Manni; [2015]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; subjektsteorier; performativa handlingar; utomhuspedagogik; förskola.;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från syftet av att undersöka vad olika konstruktioner av utomhusmiljöer som förekommer i förskolevardagen kan erbjuda barn som subjekt och deras roller i den fria leken. Avsikten är att studera hur barn agerar beroende på kulturella och sociala influenser samt vilka positioner som uppstår mellan barn i relation till olika utomhusmiljöer genom det verbala samt kroppsligt uttryckta språket. LÄS MER

  3. 28. En studie om 15 pedagogers agerande i förhållande till barnen ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Olsson; Anna Svensson; [2015]
    Nyckelord :Genus; feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv; genusnormer; styrning; pedagoger; lek.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 29. Ekologiska barn? Bilderböcker och hållbar utveckling : En diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Åsa Marklund; Charlotte Thörn; [2015]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; bilderböcker; förskola; diskurs; subjektivitet; diskursanalys; ekologiska barn;

    Sammanfattning : Den här studien riktar sig mot arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågor i förskolan. Syftet med studien är att ge en inblick i utbudet av bilderböcker om hållbar utveckling som riktar sig mot barn i förskoleåldern och som getts ut på den svenska marknaden mellan åren 2005 och 2015, samt vilka budskap dessa böcker kan förmedla. LÄS MER

  5. 30. ”De leker de här lekarna som är förbjudna av vuxna – för att skapa sig en egen värld.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikko Engström Liedes; Matilda Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Lek; reglering av lek; lekregler; krigslek; vapenlek; bråklek; superhjältar; intervjustudie; poststrukturalism; diskursanalys; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns lekar som förskollärare upplever som problematiska, icke önskvärda eller rent av förbjuder i sin verksamhet, vilka regler som finns för lek i deras verksamhet, samt vilka diskurser kring lek i förskolan som ligger till grund för dessa uppfattningar. Vi vill även undersöka hur förskollärarna själva ser på hur faktorer som genus och egna lekerfarenheter i barndomen har påverkat deras synsätt. LÄS MER