Sökning: "poststrukturalistiskt perspektiv"
Visar resultat 26 - 30 av 58 uppsatser innehållade orden poststrukturalistiskt perspektiv.
26. ”Du var ganska full den kvällen, va?” En kvalitativ studie av våldtäktsmyters påverkan på tjejer som varit utsatta för våldtäkt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I denna kvalitativa studie har vi undersökt föreställningar och fördomar kopplade till våldtäkt. Syftet var att synliggöra våldtäktsmyter som finns i samhället och undersöka hur dessa kan komma att påverka tjejer som själva varit utsatta för våldtäkt. LÄS MER
27. Alleman på däck! : Könsroller konstrueras i leken.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Den här studien utgår från syftet av att undersöka vad olika konstruktioner av utomhusmiljöer som förekommer i förskolevardagen kan erbjuda barn som subjekt och deras roller i den fria leken. Avsikten är att studera hur barn agerar beroende på kulturella och sociala influenser samt vilka positioner som uppstår mellan barn i relation till olika utomhusmiljöer genom det verbala samt kroppsligt uttryckta språket. LÄS MER
28. En studie om 15 pedagogers agerande i förhållande till barnen ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
29. Ekologiska barn? Bilderböcker och hållbar utveckling : En diskursanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien riktar sig mot arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågor i förskolan. Syftet med studien är att ge en inblick i utbudet av bilderböcker om hållbar utveckling som riktar sig mot barn i förskoleåldern och som getts ut på den svenska marknaden mellan åren 2005 och 2015, samt vilka budskap dessa böcker kan förmedla. LÄS MER
30. ”De leker de här lekarna som är förbjudna av vuxna – för att skapa sig en egen värld.”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns lekar som förskollärare upplever som problematiska, icke önskvärda eller rent av förbjuder i sin verksamhet, vilka regler som finns för lek i deras verksamhet, samt vilka diskurser kring lek i förskolan som ligger till grund för dessa uppfattningar. Vi vill även undersöka hur förskollärarna själva ser på hur faktorer som genus och egna lekerfarenheter i barndomen har påverkat deras synsätt. LÄS MER