Sökning: "practical experience academic education"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden practical experience academic education.

  1. 21. Erfarenheter före musiklärarutbildningen - vilken betydelse anses de ha? : En undersökning om hur erfarenheter värderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Carl-Michael Arnér; [2009]
    Nyckelord :life experience; work experience; differences between older and younger students; livserfarenhet; yrkeslivserfarenhet; skillnader mellan äldre och yngre studenter;

    Sammanfattning : Finns det någonting att vinna på att lämna skolan ett par år mellan gymnasiet och det att en högskoleutbildning påbörjas och finns det något värde i de erfarenheter en student eventuellt har från livet utanför skolan? Ser studenter och lärare inom musiklärarutbildningen någon nytta med dessa värden och ser även rektorer inom den kommunala kultur- och musikskolan att dessa värden har någon betydelse? Jag har i denna undersökning valt att intervjua aktörer inom musikhögskolan och den kommunala musik och kulturskolan för att ta reda på hur de ser på värdet av tidigare erfarenheter. Det resultat som jag slutligen kommit fram till visar att detta ämne är komplext och det är svårt att ge ett riktigt svar efter en undersökning som löper över enbart ett halvår. LÄS MER

  2. 22. Att använda omvärldsanalys för att identifiera efterfrågan och behov av miljöteknik : en metodstudie

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekologi

    Författare :Maria Jalvemo; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport är resultatet av ett examensarbete omfattande 20 poäng på Industriell Ekologi på KTH, Stockholm. Examensarbetet utförs som en del i projektet Omvärldsanalys för att identifiera och sprida kunskap om efterfrågan av miljöanpassade varor, tjänster och system på IVL Svenska Miljöinstitutet AB. LÄS MER

  3. 23. Övergången mellan studier och yrkesliv : 94 biblioteks- och informationsvetares retrospektiva upplevelser

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Elin Hall; Jenny Lövenius; [2007]
    Nyckelord :studier; kompetens; kvalifikationer; akademisering; praktik; biblioteks- och informationsvetenskap; utbildning; yrkesliv;

    Sammanfattning : The main purpose of this Master’s thesis is to investigate how the transfer from academic studies into professional life is experienced in retrospect by professional librarians. The aim is also to examine in which context the studies in library- and information science in Sweden has been formed. LÄS MER

  4. 24. Akademiker bland bokhyllorna biblioteks- och informationsvetares upplevelser av övergången från studier till yrkesliv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Nino Dawod; Maria Gottberg; [2005]
    Nyckelord :library and information science; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : Library and information science students often ask themselves if their education will be sufficient and adapted to the work tasks they will meet with as future librarians. It is the aim of this Master thesis to investigate LIS-graduates' experiences of the transfer from academic studies into professional life. LÄS MER

  5. 25. Bibliotekscheferna och bibliotekarieutbildningen. En enkätundersökning av bibliotekschefers syn på utbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap i Sverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Ulrika Blomkvist; Helene Eklund; [2001]
    Nyckelord :library and information science; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate what chief librarians in Sweden know about the present education in Library and Information Science and what opinions they have of it. We have used the following four questions as a starting point for our work: + How much do the chief librarians know about the education in Library and Information Science? + What are their opinions of the education? + What emphasis do they put on academic degrees and practical experience? + Are there any differences between various kinds of libraries regarding these issues? We decided to use questionnaires to gather our information. LÄS MER