Sökning: "practical experience academic education"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden practical experience academic education.

  1. 6. Att bygga en profession : En kvalitativ studie om speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning i spänningsfältet mellan yrkesliv och påbyggnadsutbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nihada Bunar; Frida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :education; special needs teacher; children with intellectual disability; professionalization; professionalization theory; theoretical knowledge; occupational practice; qualitative study; utbildning; speciallärare; utvecklingsstörning; professionalisering; professionaliseringsteori; teoretiska kunskaper; yrkespraktik; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Då behovet av specialpedagogisk kompetens ökar ute i skolorna, krävs det att speciallärarutbildningarna uppfyller en viss kvalitet angående yrkesutbildningen och dess profession. Syftet med denna studie var att undersöka hur speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning upplever utbildningens innehåll, praktiskt genomförande och villkoren för det egna lärandet i spänningsfältet mellan akademisk påbyggnadsutbildning och professionell yrkesutövning. LÄS MER

  2. 7. Arbetsledarrollen : påverkan av bristande praktisk erfarenhet hos nyexaminerad byggnadsingenjör.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik

    Författare :Sofia Lund; Felicia Selle; [2016]
    Nyckelord :Supervisor’s role in construction industry; Mintzberg s leadership roles; first-line manager; practical experience academic education; collective identity;

    Sammanfattning : Purpose: The construction industry is facing changes as academic education is becoming more common. Practical competence will be lost as newly graduated civil engineers often lack practical experience. LÄS MER

  3. 8. Financial literacy’s effect on financial risk tolerance : A quantitative study on whether financial literacy has an increasing or decreasing impact on financial risk tolerance

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Carina Gustafsson; Lisa Omark; [2015]
    Nyckelord :financial risk tolerance; financial literacy; risk-aversion;

    Sammanfattning : As of today, our perception is that there has been an increased focus put on personal financial management, such as managing your own savings and retirement planning. By way of example, the Swedish pension system is a tool that has been implemented in order to incentivize Swedish citizens to manage their capital put aside for their retirement, as well for increasing financial risk tolerance and financial literacy. LÄS MER

  4. 9. Träning av det relativa gehöret - Pedagogers metoder och strategier i gehörsundervisningen på gymnasie- och högskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Patrik Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Music Education; Educational sciences; hermeneutik; huvudinstrument; metoder; gehör; strategier; träning; toners funktioner; intervall; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; main instrument; strategies; training; methods; pitch; diatonic function; interval; hermeneutic; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder och strategier som gehörslärare lär ut till sina elever vid träning av det relativa gehöret. Undersökningen har sin utgångspunkt i svenska gymnasieskolans estetiska program med musikinriktning och i Musikhögskolan samt skolornas och pedagogernas egna undervisningsmål. LÄS MER

  5. 10. Berättelsen om estetiska processer utanför konstens rum : Estetiska lärprocesser innom högre utbildning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jeanette Roos; [2015]
    Nyckelord :aesthetic processes of learning; theatre; drama; pedagogy; creativity; creative processes; art within the academy; practical knowledge; estetiska lärprocesser; teater; drama; pedagogik; kreativitet; kreativa processer; konst inom akademin; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna vetenskapliga essä undersöker estetiska lärprocesser med inriktning mot teater och drama inom högre utbildning ur ett fenomenologiskt perspektiv. Essän studerar i första hand hur konstnärliga och pedagogiska processer kan mötas i en akademisk kontext. LÄS MER