Sökning: "private label strategy"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden private label strategy.

  1. 1. Private label effect on small producer business development : a multiple-case study from a producer perspective

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Emelie Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Business strategy; food producer; food retail; power and dependency; primary producers Swedish University;

    Sammanfattning : There is an unstable environment surrounding us today with varying interest rates, increased commodity and energy prices. With price increases in many areas at the same time there has been a successively decrease in people’s private budget. With less money to spend, the hunt for low-price products in food retail has increased. LÄS MER

  2. 2. The Mission of Private Labels: Towards a Better Understanding on Retail Usage of Private Labels in the Context of Sustainability

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Antony Bruggink; Tigran Mooradian; [2021]
    Nyckelord :Sustainability Strategy; Grocery Food Retail; CSR; Motivational Drivers; Private Label Strategy;

    Sammanfattning : The grocery retail industry has a substantial impact on a more sustainable food production and consumption system. With its gatekeeper position between consumers and manufacturers, retailers have the ability to encourage sustainable consumption and enforce measures up the food value chain - and face pressure to do so. LÄS MER

  3. 3. Mervärde ur ett företagsperspektiv : En kvalitativ studie om hur leverantörer på den svenska livsmedelsmarknaden arbetar med att tillföra mervärde till sina produkter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ebba Lannersten; Linnéa Berndt; [2019]
    Nyckelord :mervärde; varumärke;

    Sammanfattning : The increased penetration of the retail chains' own branded goods in the Swedish food market has led to a disrupted balance of power at the market, and worse conditions for the suppliers. Further, this has forced the suppliers to overlook their strategies in order to be able to respond to the fierce competition, which is crucial in order to survive in today's market. LÄS MER

  4. 4. Modell för förbättringsarbete vid produktutveckling av Egna märkesvaror

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Rebecca Rehn; [2018]
    Nyckelord :PDSA; PDCA; Deming wheel; ISO 9001; ISO 9001:2015 chapter 8.3; Process management; product development; model for improvement; PDSA; PDCA; Demingcykeln; ISO 9001; ISO 9001:2015 kapitel 8.3; processledning produktutveckling; modell för förbättringsarbete;

    Sammanfattning : I dagens ständigt föränderliga och alltmer komplexa verklighet ställs företag inför utmaningen att tillgodose sina kunders behov innan deras preferenser hinner förändras. För ett företag ska vara tillräckligt flexibelt för att hantera denna situation krävs en sund strategi för kontinuerligt förbättrings-arbete (Kaye & Andersson, 1999). LÄS MER

  5. 5. Varför producera ett annat företags varumärke? : En studie om leverantörsorganisationer i konkurrenssituation gentemot sin distributionskanal

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Fredrik Enman; Sebastian Pers; [2017]
    Nyckelord :Private label; PL; Fast moving consumer goods; Supply chain; Value chain; Supplier; Competitive strategy; national brand; NB; Porter; Egna märkesvaror; EMV; detaljhandel; distributionskedja; värdekedja; leverantör; konkurrensstrategier; leverantörers märkesvaror; LMV; Porter;

    Sammanfattning : Inledning: En distributionskedja fungerar genom att förädla en råvara till färdig produkt genom råvaruleverantörer, producenter, leverantörer, återförsäljare och konsumenter. I den klassiska distributionskedjan är det i regel leverantörerna som hanterar den slutgiltliga förpackningen och står för det varumärke konsumenten ser i butik. LÄS MER