Sökning: "problemlösningsuppgifter och rutinuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden problemlösningsuppgifter och rutinuppgifter.

  1. 1. Lärobokens och arbetssättets påverkan i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Bejås; Maha Abdul Al; [2024]
    Nyckelord :arbetssätt; lärande; läromedel; matematikbok; problemlösningsuppgifter och rutinuppgifter;

    Sammanfattning : Abstrakt   Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilken påverkan läroboken och arbetssättet har på elevernas lärande inom ämnet matematik. För att göra det lättare för läsaren att förstå kunskapsöversikten är arbetet delat i två mindre frågor, matematikbokens samt arbetssättets påverkan. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i läromedel : matematiska förmågor som eleverna kan utveckla genom problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; matematiska förmågor; problemlösning; rika problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att det är vanligt att inom ämnet matematik använda sig av läromedel. Skolverket (2019) har fastställt i kursplanen för matematik att undervisningen ska behandla flera olika områden där eleverna ska få en möjlighet att utveckla deras matematiska förmågor. Ett av dessa områden innefattar problemlösning. LÄS MER

  3. 3. Är det ett problem? : En textanalys av problemlösningsuppgifter i matematikböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Ekström; Sofie Sjöström; [2020]
    Nyckelord :matematik; grundskola; textanalys; läroböcker; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera uppgifter under problemlösningsrubriker i läroböcker, för att se hur stor andel av dessa uppgifter som verkligen är problemlösningsuppgifter, hur de fördelades mellan års­kurserna 4, 5 och 6 samt var i läroboken de är placerade. Totalt analyserades 573 upp­gifter fördelade på två läroboksserier för årskurs 4–6 med 3 respektive 6 läroböcker i varje serie. LÄS MER

  4. 4. Problemlösningsuppgifter i två läroböcker i matematik för årskurs 4 : - med fokus på matematiska utvecklingsmöjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Stefan Barath; Pettersson Rasmus; [2018]
    Nyckelord :Grundskola; lärare; läroboksanalys; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga vilka typer av problemlösningsuppgifter som förekommer i Matte Direkt Borgen 4A och Prima Formula 4. Vidare ämnar studien undersöka vilka möjligheter problemlösningsuppgifterna skapar för att utveckla de olika faserna i problemlösningsprocessen. LÄS MER

  5. 5. En komparativ studie av matematikläroböcker i årskurs 4 : Med fokus på problemlösning inom de fyra räknesätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aliona Andersson; [2016]
    Nyckelord :problemlösning; läroböcker; de fyra räknesätten; matematik;

    Sammanfattning : Matematikundervisning kan ses som ett väldigt läroboksbundet ämne, där eleverna förväntas att utföra olika räkneoperationer föreskrivna i läroböckerna. I denna studie undersöks fem läroböcker avsedda för årskurs 4 där det studeras i hur stor utsträckning eleverna får arbeta med problemlösning både individuellt och i grupp, med fokus på de fyra räknesätten där metoden för undersökningen utgörs av en kvantitativ läromedelsanalys. LÄS MER